Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Privatekonomi och politik

Jag befinner mig på resande fot den här veckan i tjänsteärenden. Så kan det vara ibland när jag springer i hamsterhjulet. Just för tillfället så springer jag på flygplatser, mot gater och från bagagehämtningar. Däremellan så springer jag runt hos kunderna. Nu har jag äntligen placerat min ändalykt på en stol i ett hotellrum i en avkrok i ett land där det mest växer gran. Och veckan har ju inte ens börjat! Det är fortfarande söndag.

Så jag kände mig tvungen att plugga in min dator för att se hur det går med miljonen, hur helgen var och betraktande av söndagar. Mycket trevlig läsning, det tackar jag för.

För en massa år sedan - du familjen Penning endast var två personer - tyckte jag att det var ganska roligt att resa i jobbet. Numera vill jag bara vara hemma och stoppa om barnen i sina sängar på kvällarna. Sådant är livet - prioriteringarna förändras.

Hur börsen kommer att vända och vrida sig framöver är ju svårt att veta. Vad som däremot är fakta är att det är sju dagar kvar till valet. Du kanske redan har röstat. Själv tycker jag det är förnöjsamt att gå till vallokalen och peta och plocka med valsedlar och kuvert.

Min tanke kring att tala om valet har inget med att vilja påverka någon i en riktning. Alla vi svenskar har olika livssituationer vilket gör att vi prioriterar olika. Men om vi ska tala privatekonomi så finns det i partiernas förslag en möjlighet att göra en prognos för vad som väntar utifrån vem som vinner.

I dagens DN får vi möjlighet att räkna konkret kring hur några olika livssituationer och deras plånbok kommer att påverkas. Och den förvånar mig till viss del.

För barnfamiljen med två inkomster skiljer det endast 25 kronor mellan de båda blockens förslag. En mindre skattehöjning på lönerna hos de rödgröna kompenseras av sänkt a-kasseavgift. För en ensamstående förälder med ett hemmavarande barn är skillnaden större - 225 kronor mer i plånboken om de rödgröna vinner.

Det finns dock fler parametrar som inte vägs in i jämförelsen, exempelvis höjd bensinskatt. Och dagens sänkningar av inkomstskatterna hade ju troligen inte blivit verklighet alls utan alliansens fyra år av styrande.

Hur man ska rösta i valet beror på hjärta och hjärna. För mig kan dock aldrig de rödgröna bli ett alternativ så länge vänsterpartiet är med. Detta år faller min röst på folkpartiet - inte på grund av familjen Pennings privatekonomi, utan på grund av mina liberala värderingar.

Har du bestämt dig? Och röstar du med plånboken?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej Per,

    Vet inte om det är bara i pressen som det verkar så eller röstar alla efter plånboken? Kanske är det så att det är en effekt av att så få har några marginaler i sin privatekonomi....har precis gästbloggat på ämnet här....!

    http://notbuying.blogspot.com/2010/09/gastinlagg-varfor-alla-kan-och-borde.html

    Hälsningar - Oskar

    SvaraRadera
  2. Tack Oskar! :)

    Jag tror personligen att vårt skattetryck är problemet. Vi är bäst i världen på att betala skatt - människor har nog tröttnat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg