Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Diversifierad diversifiering

I denna stund så kör Holland över Sverige i herrfotbollen. Jag lämnade TV-soffan och satte mig vid datorn en stund.

Jag fick ett mail ifrån en läsare som varit duktig på att sprida sina risker. En person som hade förstått vikten av att inte lägga all frukt i samma korg. Det är ju tiden för äpplen just nu och inte minst Finansmamman är ute och plockar dem inför vintern - samtidigt som hon avyttrar lite ruttna frukter. Det är inte alltid enkelt att spå i kaffesumpen. Jag sålde Öresund för ganska länge sedan och är glad för det.

Just nu sitter jag och funderar kring fastighetsaktier. Hufvudstaden tog ett rejält skutt upp idag men känns numera rejält överköpt. Balder, som ingår i min portfölj, gillar jag bättre. Jag hoppas på fortsatt uppgång. Detta till trots att det inte varit någon uppgång sedan 2001. Att sitta still i båten är kanske något som tillhör det förflutna?

Så var finns det en trygg hamn för den lilla småspararen? Vad kan anses vara ett sunt beteende som privatperson?

För det första så anser jag att Aktiespararnas Gyllene regler är en bra grund att stå på avseende placeringar. Att mixa ihop dessa med Babylons rikaste man är inte dumt alls, det heller. Dessutom anser jag att:
  • du ska amortera dina lån
  • inte ta konsumtionskrediter
  • måna om ditt jobb och din inkomst
  • inte belåna dina investeringar
Jag är medveten om att det finns andra åsikter än dessa - konstigt vore annars - men av hävd vill jag påstå att en trygg privatekonomi med väl avvägd risktagning ger bättre nattsömn och mindre magkatarr. Har du försörjningsansvar är det än viktigare. Större risktagning kan alltid ge mer.

Det är ingen enkel uppgift att försöka tolka hur, när och var konjunkturen vänder nedåt. För frågan är ju om den har vänt upp eller om det bara är symptomatiska reaktioner på stimuli? Inget är säkert.

Har du förresten ont om tid? Vad sägs om en extra dag i veckan?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Håller med - fotbollen var verkligen deprimerande och vi gör nog bäst i att lämna det bakom oss så snart som möjligt. För övrigt sitter jag här på morgonkvisten och kan bara hålla med om de privatekonomiska råd du ger. Du är en klok man du.
    Får nog ta och läsa på lite mer om Babylons rikaste man som ju också verkar ha en hel del vettigt att säga.
    Lev väl / Håkan

    SvaraRadera
  2. Tack Håkan! Lycka till med Babylons rikaste man - mycket läsvärd.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg