Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ekonomiskt oberoende utan slit

Så som en intressent av ekonomiskt oberoende och till medelåldern kommen så är pension och PPM av största intresse. Hinner jag inte innan så ska jag bli ekonomiskt fri till femtiofem fyllda. Jag är inte ensam om att drömma sådant.

Och i verkligheten i Europa så är det få som jobbar tills de fyller sextiofem. Irländarna sliter längst med 64 år medan fransmännen gottar sig vid redan vid 59 års ålder i snitt. I finanskrisens spår lär det dock bli ändring på det - och det har redan påbörjats på flera håll.

Ett dilemma är det som kallas pensionsgap. Det sparas nämligen över 17 tusen miljarder kronor för lite per år inom EU för att garantera den genomsnittlige, arbetande EU-medborgaren en pension räknat som 70 procent av slutlönen.

På vissa håll är det värre än andra. Storbrittanien har det största pensionsgapet men även Frankrike, Tyskland och Spanien ligger risigt på det. Pensionsåldern kommer att tvingas uppåt och har så redan skett i just Tyskland och Spanien.

Sverige har ett mer långsiktigt hållbart pensionssystem som varierar med livsinkomsten, den allmänna ekonomiska utvecklingen och demografin. Och demografin är ett jättebekymmer inom hela EU.

2008 gick det 4 personer i arbetsför ålder per person över 65 år. 2060 kommer andelen pensionärer ha fördubblats - två ska då försörja en.

Jaha, ska vi då inte få lov att njuta frukterna av ett långt livs slit? Jo, det tycker jag att vi ska. Men förvänta dig inte att din huvudsakliga försörjning kommer att vara din statliga pension. Du måste bygga din egen pension, på lämpligt sätt, om du vill mer än att sitta i parken och mata duvorna. Knepet är att vara ute i tid.

En undersökning gjord av AMF visar att en tredjedel av dagens pensionärer har sämre privatekonomi än vad de tänkt sig innan de gick i pension. Hälften av dem är likväl nöjda eller mycket nöjda med sina liv.

Vår plan är den att vid femtiofem års ålder vara ekonomiskt oberoende. Kanske vi väljer att jobba vidare med något eller inte. Ekonomiskt frihet handlar om valfriheten att själv välja väg.

Det finns exempelvis en lärare ifrån Landskrona som tog tag i sin ekonomi och blev ekonomiskt oberoende. På tio år kan du skapa mycket med rätt inställning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg