Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Livslagarna

Av en märklig slump så fann jag dessa 'livslagar' i en textfil på min hårddisk. Jag minns inte var jag fann dem från början - men de är bra, mycket bra. Jag lovar att du hittar något i dessa lagar du kan ta fasta på.

Första livslagen:
Antingen fattar du det, eller också inte.
Strategi:
Bli en av dem som fattar det.
Knäck den mänskliga naturens kod och kom underfund med vad som får människor att fungera.
Lär dig varför du och andra människor gör som de gör, och inte gör som de inte gör.

Andra livslagen:
Du skapar dina egna upplevelser.
Strategi:
Inse och acceptera att du är ansvarig för ditt liv.
Förstå din roll som den som skapar resultaten i ditt liv.
Lär dig att välja bättre, så att du får något bättre.

Tredje livslagen:
Folk gör det som fungerar.
Strategi:
Ta reda på vilka belöningar som styr ditt eget och andras beteende.
Ta kontroll över belöningar för att få kontroll över ditt liv.

Fjärde livslagen:
Du kan inte förändra det du inte erkänner.
Strategi:
Kom ner på jorden i det som rör ditt liv och alla som är involverade i det.
Var uppriktig om vad som inte fungerar i ditt liv.
Sluta att ursäkta dig och börja att åstadkomma resultat.

Femte livslagen:
Livet belönar handling.
Strategi:
Fatta genomtänkta beslut och kom sedan till skott.
Lär dig att livet inte ger ett vitten för tankar som inte följs av handling.

Sjätte livslagen:
Det finns ingen verklighet, bara perceptioner.
Strategi:
Identifiera filtren genom vilka du ser världen.
Erkänn din historia utan att låta dig styras av den.

Sjunde livslagen:
Livet förvaltas, det botas inte.
Strategi:
Lär dig att ta ledningen över ditt liv och behålla den.
Det här är en lång resa, och det är du som sitter vid ratten, varenda dag.

åttonde livslagen:
Vi lär människor hur de ska behandla oss.
Strategi:
Erkänn hur människor behandlar dig istället för att klaga över det.
Lär dig att omförhandla dina relationer så att de blir som du vill ha dem.

Nionde livslagen:
Det finns kraft i förlåtelse.
Strategi:
Öppna ögonen för vad vrede och bitterhet gör med dig.
Återta din makt från dem som har sårat dig.

Tionde livslagen:
Du måste sätta namn på det du vill ha för att kunna kräva det.
Strategi:
Bli klar över vad det är som du vill ha och grip tillfället när det blir din tur.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Gillar sån här typ av livsfilosofi.
    Första gången som jag kom i kontakt med dessa tankebanor var efter att ha läst Livsstrategier av Dr Phil. Boken var kanske inte direkt lämpad för mig, men jag har spunnit vidare på grundtesen att det är du själv som är ansvarig för ditt liv och resultatet av det, oavsätt vilka förusättningar du fått/ får under resans gång.

    SvaraRadera
  2. Den här gillar jag

    Shopping
    Konsten att skaffa saker man inte behöver med pengar man inte har för att imponera på folk man inte tycker om!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Helt rätt, Micke. Varje gång du ser dig som ett offer för yttre omständigheter ger du makten åt någon annan än dig själv. :)

    Shopping! :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg