Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Skydda din privatekonomi

Igår så hade programmet Lyxfällan säsongspremiär med två nya programledare. Konceptupplägget var detsamma men jag kände mig ganska tagen under och efter avsnittet.

Familjen kändes väldigt mycket som vem som helst. Vanliga människor med varma hjärtan för sina barn. De verkade vara vänliga själar. Men på det ekonomiska planet hade det mest gått överstyr.

Det tycks finnas ett hav av trasiga privata finanser att ösa ur för att hitta deltagare till Lyxfällan - och det är deprimerande.

Har du sett filmen 'Maxed out'? Om inte så vill jag rekommendera den. Du finner den på YouTube.

Att se ett lån för vad det verkligen är - det är nyckeln till en förbättrad privatekonomi.

Alla människor kan råka illa ut med sin privatekonomi. Det stör mig när någon förfasar sig över 'dumheten' i program som Lyxfällan. Visst är det så att det begås misstag och de har olika orsaker. Men det finns få som är höjda över alla risker i livet. Det enda som är möjligt att göra är att kalkylera in riskerna som finns i livet i sin privatekonomi - det kan vara sjukdom som gör att du inte kan jobba mer, du förlorar jobbet i en lågkonjunktur, dina besparingar krackelerar, skilsmässa och Gud vet vad. Få är besparade från livets nycker.

Oavsett hur du hamnar i rävsaxen så är det inte för sent att göra om och göra rätt. Jag följer exempelvis Skuldfri som skriver om sin mödosamma men målinriktade väg tillbaka till balans och sans.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tack för att du visar på hur lätt det är att råka ut för de risker, som ju oftst ÄR okalkylerade! Och, att vi har så lätt att fördöma den som inte räknat med risker i livet.
    För de räknar man inte med medan allt rullar på som bäst!

    SvaraRadera
  2. Hej Per,

    och tack för en bra blogg, har följt den några månader nu!
    Har du slutat med månadsavstämningarna?

    Keep up the good work

    SvaraRadera
  3. Hej Thomas! Se där, det var någon som märkte det till slut. :D

    Ja, jag tog paus kring detta eftersom jag inte var riktigt nöjd med hur jag presenterade dessa, ej heller mätetalen. Jag filar på en 'comeback'.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg