Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Badanka

Hoppas att du haft en skön helg som varit avkopplande? Familjen Penning har haft det skönt - vi åkte helt enkelt bort och vilade upp hos vänner. Blev ompysslade med god mat och trevligt sällskap. Mycket behagligt. Vi åkte också till ett badhus med vattenland så att barnen fick en skojig eftermiddag.

Jag är inte något baddjur direkt. Och bland en stor samling helglediga barnfamiljer kan det bli en aning för mycket av det goda i form av plask och ljudnivå. Detta kompenserades dock av en varm, skön ångbastu - dit in vågar sig sällan småttingarna någon längre stund. En rykande varm kopp kaffe och en gräddbulle efteråt - och Per kände sig varm, trött och nöjd.

Idag har jag - tro det eller ej - sett filmen 'Wall Street' för första gången. Oliver Stone's klassiker från 1987 håller måttet åldern till trots med gigantiska mobiltelefoner och hela fönsterrutor till glasögon. Girighet går väl aldrig ur tiden? Det var en underhållande film och nu ser jag fram emot 'Wall Street 2' på DVD när den nu kommer.

Jag har skaffat mig en sida på Facebook. Min tanke med det var att de som sitter med näsan där i tid och otid ska kunna läsa mina förnumstigheter om de så vill direkt i sin Facebook. Lite som en service, kanske? Det får väl tiden utvisa.

Min egen läsning har bestått av bubblor, utdelningsprognoser, anledningar att inte daytrada och likstelhet. Och mycket mer som tål att omnämnas men som tyvärr inte hanns med.

Veckorna framöver bjuder tyvärr på lite för mycket jobb för min smak och alldeles för lite fritid. Men det är förhoppningsvis övergående. Och över tiden har jag blivit alltmer stärkt i min uppfattning att jag borde styra om min karriär, eller vad det ska kallas, mer mot privatekonomi. Det är så oerhört roligt!

Investeringsledes så finns det heller inte mycket att göra då jag känner mig nöjd och glad med mina innehav. Dessutom så har jag inte något kapital att investera. För julen den närmar sig. En ganska kostsam period med långhelg, julklappar och julmat. Samtidigt en trevlig tid med avkoppling, det hoppas jag på.

Sonen hade spanat in en bilbana i en leksakskatalog för det facila priset av 399 kronor. 'Det är ju inte så mycket pengar - bara hundra och så tre'. Jag ser fram emot den dagen då jag själv tycker att fyrahundra kronor inte är en rejäl slant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg