Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Brist kära bubbla

I söndagens Sydsvenskan fanns att läsa en intressant artikel om bostadspriserna och olika tolkningar kring en bostadsbubbla eller ej. Familjen Penning tittar efter ny bostad så dylika texter drar alltid till sig min uppmärksamhet.

En representant för Statens bostadskreditnämnd mot chefsekonom för SBAB. Bubbla mot icke-bubbla. Vem kan man lita på? En bubbla, menar vissa, kan vi först uppdaga när det är för sent. Andra menar att det visst är möjligt att konstatera att en bubbla existerar - men inte när den brister.

Men i sak är det ointressant vem som får rätt - av intresse är bara att så som hushåll se om sitt - hus. Vad kan förväntas ske framöver?

Fakta brukar vara en bra ände att börja dra i:

  • Skåne leder villaprisligan i Sverige - 125 % upp sett över tio år. 
  • Svensk bostadsmarknad har stigit mest i världen sett över tio år.
  • Bostadsrätterna i Malmö har stigit med 314 % sedan 2000.
  • I Köpenhamn föll lägenhetspriserna med 30 % mellan 2006-09, något som (ännu) inte skett i Malmö.
  • Skuldsättningen bland svenska hushåll har passerat den före fallet under 1990-talet.
  • En högre ränta är på intågande. Sex procent om några år?
  • En belåningsgrad som med ett prisfall på 10 % kan innebära att var femte bostad värderas lägre än bolånet.
Hur ställer du dig till ovan - som är ren fakta?

Själv önskar jag att bostadsbubblan - om den existerar - ser till att brista så snart som möjligt. Eller så får den gärna pysa ut så som en trasig ballong. Jag vill gärna att saken kommer till skott. Bubbla eller ej? Så att familjen Penning i lugn och ro kan köpa oss ett nytt hus. Jag är inte så road över att betala på toppen av värderingen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Gomorgon Per, du skrev i min blogg att du tvekade om boken var köpvärd. Nej enligt min mening är Ferris bok inte en krona värd, mer än möjligen för dem som är i sin yrkesposition att de kan deala med sin chef, eller allra helst är företagsägare själv. Men boken finns på bibliotek, bl a Göta bibliotek i Borås, så du kan beställa den därifrån om du vill läsa den
    ha god dag

    SvaraRadera
  2. Nej, man vill ju inte köpa på toppen. Men du ska ju sälja också. Hur mycket dyrare ska du köpa, ungefär?

    SvaraRadera
  3. Du skriver på toppen av värderingen? Av mäklarens värdering eller vems?
    Har din värdering ändrats av vad ett hus är värt?
    Jag försökte vänta ut bubblan i flera år men "köpte mig skuld" och ett boende förra året. Jag kom till sist fram till att jag tyckte att boendet var värt de pengarna för MIG. Det som oroat mig är att jag precis som du skriver, skulle ha ett lån som överstiger värderingen på boendet. Men jag tycker att jag vidtagit det försiktighetsåtgärder som krävs för att boendet inte ska ge mig en skuld vid eventuell "tvångsförsäljning". Jag är tämligen säker på att andra kommer att få problem med räntan innan jag och då tror jag att staten behöver sänka räntan igen, för man kan inte tillåta sig ha alltför många arbetslösa, bostadslösa människor i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Enligt mina iaktagelser så är det inte väsentligt hur många % priserna sjunkit, då detta endast är medelvärde. Dock säger en stigande eller sjunkande trend om det är säljaren eller köparens marknad. Sen är det förhandlingsförmågan/läget som är avgörande. Har säljaren redan köpt ett nytt hus alternativt har små lån så är det mer vässentligt att bli av med fastigheten än att pressa ut varje sista krona (naturligtvis försöker denna göra allt den kan för att få det ändå). Det omvända gäller naturligtvis för köpare som kanske är i behov av att köpa nytt pga ändra familjeförhållanden/ arbetsutsikter.
    (generellt kan man som köpare stå på sig mer om det är ett mindre atraktivt läge, då säljaren oftast inte har så många spekulanter, trots låga priser).

    Jag tycker att man som köpare (och inte spekulant) ska göra en värdebedömning precis som när man köper aktier och inte bara påverkas av vad alla andra vill betala. Då kan man faktiskt skita i vad grannen betalade för sitt hus.

    SvaraRadera
  5. Tack, Växla ned. Då stryker jag den ifrån min julklappslista. :)

    Anledningen till att jag önskar högre räntor och en brusten bubbla är att vi vår kalkyl räknar med en snittränta på 5% - jag betvivlar att våra 'kombatanter' i budgivningarna gör det alla gånger. En reell ränta på några procent till hade hjälpt oss, inbillar jag mig. :)

    SvaraRadera
  6. ps. om du vill kolla lite själv vad Ferris bok handlar om gå in på www.fourhourweekblog" där står i stort sett allt som står i boken, ds

    SvaraRadera
  7. Aha. Där ska jag titta. Tack! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg