Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Friska pensionspengar


Nu är nya pengar på väg in i Premiepensionssystemet. Lite drygt 30 miljarder kronor ska in i fondhandeln med start den 14 december och späder på PPM-kapitalet med nästan 10 procent. Någonstans mellan 5 och 9 tusen kronor per person handlar det om.

Unga PPM-sparare är mycket passiva då endast 7 procent av nyväljarna gör ett aktivt val. Troligen beror detta till stor del på att det är relativt små belopp i början på kontona. Det kanske känns meninglöst?

Men många bäckar små, som de säger. De här slantarna kan i slutänden avgöra om det blir någon guldkant på pensionen. Premiepensionen väntas ge cirka 5 procent av din slutlön beroende på din ålder - kan bli mindre men också mycket mer. Det är upp till dig att nu ta hand om ditt äldre jag.

Du kan tidigast börja ta ut din premiepension när du fyller 61 år men någon övre åldersgräns finns inte. Man ansöker själv om när och hur mycket av premiepensionen man önskar lyfta.

Det är trots allt 2,5 % av din bruttoinkomst som avsätts till premiepension så även med en modest avkastning på några procent så blir det ett ansenligt belopp till slut. Därför så bör även yngre människor titta till sina pensionspengar någon gång per år.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg