Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Så lätt

Det är lätt när du kan det. Vad det nu än må vara. Och om man inte försöker så blir det heller inget bättre resultat. Jag förmodar att det även gäller investeringar.

När jag började att spara för ett antal år sedan så valde jag att lägga slantarna i några olika fonder. Mina tankar kretsade då mest kring att jag helt enkelt inte kunde investera själv utan att det var bättre att någon kunnig person hjälpte mig med det.

Steg två inledde jag efter ett tag då jag allt mer glodde snett på de fondavgifter som jag fick betala trots att avkastningen blev negativ. Det har aldrig känts ärligt och korrekt för mig att en leverantör ska erhålla en procent på mina investerade slantar - det borde vara på den avkastning denne presterar. Så jag började att köpa investmentbolag. Även här handlade det om att jag inte trodde mig kunna själv, någon behövde hantera det där svåra med att investera i bra bolag. Och investmentbolag är det i sak inget fel på, men det behöver nödvändigtvis inte göra bra affärer för det.

Därefter följde renodlade aktieinvesteringar. Jag har sparat i både korta och långa affärer, haft olika strategier och gjort bra och dåliga affärer. Men jag lär mig, även om jag inte är den mest begåvade studenten i klassen. Men det jag lärt mig är att läsa på. Och läsa på ofta. Och det är inte så våldsamt komplicerat. Nyheterna på nätet, forum så som Redeye och bolagsrapporter - mer behöver inte jag som underlag.

Så numera är jag i grund en värdeinvesterare. Jag köper alltmer sällan och säljer än mer sällan. Det finns en liten del med aktiekryddor men de är få och av litet kapital. När marknaden överreagerar, så som den alltid gör, passar jag på att handla på rea. Annars är det ganska stilla numera. Jag trivs med att göra så som Lundaluppen, Riskminimeraren och Värdeinvesteraren - ro båten i sakta mak men med en tydlig riktning.

Det som intresserar en blir man vanligvis bättre på. Privatekonomi låter tråkigt men det är roligt. För din ekonomi handlar om din valfrihet och dina möjligheter, så därför kan det bara vara ren glädje att ta hand om den, eller hur?

Don't wish it was easier - wish you were better. Träna och bli ekonomiskt oberoende.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg