Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vart bär börsen?

Har dina fonder och placeringar gått bra? Inte så konstigt om så är fallet. Vi har ju sett en fantastisk börsuppgång.

Raset på Stockholmsbörsen som började i juli 2007 nådde sin botten den 21 november året efter. Fallet blev 59 procent. Sedan dess så har kurserna gått upp i ett rasande tempo. Över 21 procent plus i år. Sedan botten mer än dubbelt upp. Nära all-time-high. Går det inte för fort?

Nej, inte om vi väljer att jämföra med de börskrascher som skett sedan 1987 - hela fyra stycken. Historiskt sett är den uppgång vi ser inte ens den mest explosiva, heller. Kraschen 1990 till 1992 slutade med minus 55 procent, 2000 till 2002 minus 69 procent. Inte ens fallet vi upplevt nu är svenskt rekord.

Dristar vi oss att jämföra var vi befinner oss idag i förhållande till 1990- och 2000-kraschen så har vi idag endast avverkat en tredjedel av den samlade uppgången. Om det blir likadant den här gången? Ja, vem vet.

Jämför vi bolagens samlade börsvärde med vinstprognoser för 2010 och 2011 blir värderingen genomsnittlig räknat på de senaste femton åren. Samma sak om jämförelsen är bolagens egna kapital. Börsen i sin helhet är inte övervärderad, inte vid en flukt i backspegeln.

Inflationen ligger något under det femtonåriga genomsnittet och räntan väsentligt lägre, något som stärker mig i uppfattningen att 2011 kommer att bli ett bra börsår. Vad tror du?

En bil har en stor vindruta och en liten backspegel av det enkla skälet att framåt är viktigare att ha koll på än bakåt. Dock kan en blick i bakspegeln ge värdefull information om vart vi är på väg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. När Lehman rök pga för stora skulder och risker, då darrade hela världen. Det var inte länge sedan. I nuläget stiger dock börserna bra, samtidigt som väldigt många stora länder i Europa och USA har enorma skulder. När staterna måste bailas ut är det självklart mkt värre realekonomiskt, än om en bank går under. Politikerna rullar den oundvikliga sanningen framför sig, hur länge håller det? Det slutar inte förrens ett stort land i Euroapa defaultar, och då vill du inte äga aktier.

    SvaraRadera
  2. Det kommer nog tuffa på samtidigt som en och annan orolig nyhet skapar köplägen under resans gång. :)2011 tror jag blir mycket svagare än 2010 för Stockholm börsens del, men upp fortsätter vi antagligen.

    SvaraRadera
  3. Hur gör ni i er familj med julklappar?
    Får barnen lika mycket som "alla" andra?

    Vi har bara köpt saker som de verkligen vill ha och behöver i år, och det är mindre än vanligt.

    Nu börjar jag nojja mig över att de inte kommer att få lika mycket som svägerskans barn som vi skall fira jul med. Jag hade ju bestämt mig för att inte köpa en massa saker bara för att... men jag börjar att bli svag. Får se om jag håller mitt tidigare beslut om mindre klappar till jul. Lättpåverkad är jag mer än jag vill erkänna och tror!

    SvaraRadera
  4. Tack Per!
    Det är intressant det du skriver. Ser man till den svenska marknaden har vi generellt haft en otrolig uppgång. Se till exempel på fonder som bara har mandat att satsa på svenska företag.
    Här väljer man naturligtvis själv när man vill hämta hem (säkra) eventuell vinst. Eventuell placering kan vara svårare att se, i alla fall om man vill satsa lite offensivt men ändå begränsa sig till fonder, räntor och fastigheter. Har någon förslag?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg