Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vintersol

Idag var det en riktigt trevlig börsdag. Northland Resources som är ett av mina senare innehav steg med 4,35 procent och har därmed stigit nära 10 procent sedan den 15 december då aktierna införskaffades. Det återstår väl att se hur volatil den blir framöver. Råvaror ligger i ropet numera.

Skistars rapport togs inte emot så väl. Analytikernas åsikter kring bokningsläget drog ned aktien. Intressant är också att läsa att många anser att Skistar är för dyrt, vilket jag kan hålla med om. Liftkorten är rejält prissatta. Jag behåller dock mina aktier, inte minst på grund av aktieägarrabatten. Jag tror också långsiktigt på nordisk skidåkning som en god turistnäring på världsbasis.

Jag gillar att Funäsdalen jobbar på så som konkurrent till Skistar - det bidrar till en förbättrad skidåkning för alla på lite sikt.

Att skotta snö en syssla som jag börjar bli avigt inställd till. Det tycks inte ta slut och mer snö lovad i dagarna. Idag har det varit nästan minus tjugo grader. En skåning som jag fryser och huttrar.

Det räcker nu. Jag har julkänsla, jag lovar. Nu är det julefrid jag önskar mig och det är inte helt enkelt då jag måste gräva fram bilen varje dag jag ska till jobbet. Turligen så har jag en enda arbetsdag framför mig innan jag tar ledigt. Jag ska faktiskt vara fri som en fågel ända fram tills nyårsdagens ände. Då kanske jag också uppskattar det vita pudret mera. Men helst då tillsammans med en blek vintersol och vindstilla vidder.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg