Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Årssummering 2010

Hej och välkomna till det nya året. Räknarna är nollställda. Fjolårets misstag ska inte göras om och det som gjordes bra är värt att upprepa. Nu är det dags att göra bokslut för året som gått.

För ungefär ett år sedan gjorde jag en summering för 2009. Lite torftig och trist - precis så som mina månadssummeringar var när jag slängde in handduken och slutade göra dem. De inspirerande mig inte längre och hade därför inget syfte mer.

Hur ska en sammanfattning av ett år eller en månad se ut för att tilltala? Jag tänker putsa på det med början här - summeringen av året 2009.

Premiepensionen har varit ett glädjeämne för året. 28% uppåt är visserligen långt ifrån fjolårets 79% men likväl mycket positivt. Återstår nu att se hur väl jag lyckas att förvalta dessa pengar för 2011. Målsättningen är att nå 15% avkastning per år.

Aktier och fonder har haft en fin utveckling de senaste månaderna mycket tack vare Balder och Northland Resources som ökat 25% respektive 15% sedan inköp. De förmår dock inte att kompensera för några dåligt timade affärer som gav mig en del förluster.

Familjens värdepapper har nu nått värdet 311 683 kronor. Det har varit en kämpig uppförbacke och 52 723 kronor (17%) upp känns trots allt befriande. Skulder totalt uppgår nu till 1 542 115 kronor vilket är ynka 4 694 kronor ned. Inte mycket men i rätt riktning.

Samtliga lån, som inkluderar studielån, ligger väl inom ramen för bostadens värde, uppskattat till 1 908 676 kronor.

Vårt eget kapital har förbättrats med 12,5% under året till 797 709 kronor.

Vad ska man ha för förväntningar på det kommande året? En uppåtgående börs? Enligt min uppfattning så är det i sig en varningssignal när 'alla' är positiva och ser en fortsatt uppgång. Kanske är jag bara lite feg? Osäkerheten är stor.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej Per,
    Bra summering och resultat.
    Lycka till!
    Blogghälsningar
    Classier Corn
    www.classiercorn.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken bra blogg. Man lär sig jättemycket. Själv har jag funderat lite på aktiefonder men det verkar som mycket är dyrt nu. Det har som du skriver varit stora ökningar de senaste åren.
    Lite pengar i räntefonder kanske inte är så dumt, men om man ändå skulle satsa på offensivare fonder. Vad skulle man lägga pengarna på då?
    Tack för eventuella tips. Och lycka till på din väg mot ekonomiskt oberoende.

    SvaraRadera
  3. Tack Classier Corn. :)

    Anonym, tack - det var vänligt. :)

    Att råda i investeringar är alltid svårt. Det blir lätt fel. Om jag skulle ge något tips så skulle det bli Skagen Kon-tiki. Kanske någon läsare har något tips?

    SvaraRadera
  4. Som sagt, råd till andra är vanskligt att ge. Men jag tror mig veta, att vi är i början av världshistoriens värsta och globala depression. Ni ser ju vad som händer i USA och Europa. Ifall jag har rätt kommer allt som har med papper att göra att bli mycket riskabelt, särskilt obligationer i och med att vi har en enorm skuldkris.
    Mitt tips: Guld, silver och kontanter.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg