Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Pers spektiv

Nej, det var då ingen bra start på den här veckan. Det var ingen munter eller uppmuntrande bilreparatör som gav vår Opel en diagnos. En kamkedja som hoppat av och slutnotan börjar på fyratusen kronor och kan sluta i oändligheten. Ingen nåd ifrån försäkringsbolaget då bilen gått mer än tiotusen mil och fingret ifrån Svenska Opel och ett torrt konstaterande att 'ni hade väl ovanligt mycket otur'.

Var den här sagan slutar återstår att se. Verkstaden hade tid först kommande vecka att fortsätta arbetet. Någon Opel blir det inte mer, det är säkert. Att kvaliteten på Opel har blivit bättre med åren hjälpte inte oss den här gången. Jag är inte imponerad av den goda viljan från Opel - eller så vet de redan om att bilarna inte håller måttet i långa loppet.

Jag sitter och tittar på Blocket bland i huvudsak Saab 9-5 och Volvo V70. Vi får se om det blir en annan bil. Ekonomin kan bli mer än ansträngd nu.

Det lustiga var att vi avsåg att minska sparandet i aktier och fonder för att bygga på bufferten. Men nu ser det ut som om alla kosing kommer att passera raka vägen från lönekontot till force majoure. Trist, deppigt och sunkigt. Samtidigt, vad är väl en sprucken dröm om en hel kamkedja jämfört med översvämningar i Australien, upplopp i Tunisien eller sprängdåd i Tikrit. Perspektiv är viktigt.

Jag bad om rikedomar, för att jag skulle bli lycklig. Jag fick fattigdom för att jag skulle bli vis. Jag bad om allt för att jag skulle kunna njuta av livet. Jag fick liv, så jag kunde njuta av allt. Jag fick inget jag bad om – men allt jag hade hoppats på.

Okänd författare

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Alla jag känner som haft Saab har åkt jojjo till verkstaden med sin bil. Det har konstant varit problem med diverse länkarmar, kablar i kläm och andra problem.
    Ur driftsäkerhetssynpunkt hade jag nog gått på Volvon.
    //Markus

    SvaraRadera
  2. Ja vad ska man säga. Bilar är ju ingen direkt sparbössa men det är ju ett nödvändigt ont. Jag vet inte riktigt vad som är bäst att köpa en nästan ny bil för en större summa pengar mot att köpa en billigare bil som man får reparera oftare.
    Som sagt bilar är ett nödvändigt ont om man inte bor i en storstad och har allt runt knuten...

    SvaraRadera
  3. Jag rekommenderar Fiat Marea Weekend. Rymmer familj på fyra med dubbelbarnvagn och packning utan problem. 0.7 liter milen. Låg skatt. Funkar lika bra som någon annan - men till en mycket lägre kapitalkostnad: Köpte min 01:a för fyra år sedan för 35 000. Med ett så lågt inköpspris anser jag att man bara behöver trafikförsäkring. Rullar fint utan några reparationer hittills.

    SvaraRadera
  4. Volvo. OK! :)

    Att köpa en helt ny bil är en gräslig kapitalförstöring. Enligt mig.

    Fiat? Inte haft en tanke men det tål att undersökas. :)

    SvaraRadera
  5. Jag skulle föreslå en Toyota. Nästan aldrig något som går sönder och när det väl händer så är det billigt att laga. Toyotas verkstad här i Uppsala är löjligt billig om man jämför med Saab där vi var mer än lovligt frekventa besökare tidigare med våran 9-3.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg