Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tand för tand

Ibland så flyter det upp geniala idéer när jag sover, och denna natt var det dags igen. Jag känner att jag borde skicka den här utmärkta uppenbarelsen till samtliga av våra partier?

Drömmens essens var helt enkelt den att kopplingen mellan skyldigheter och rättigheter är så luddiga i vårt avlånga land. Av en eller annan anledning är det så att gemene man i stort har bra koll på alla sina rättigheter i samhället, men desto sämre uppfattning kring vilka skyldigheter som ställs på en svensk medborgare.

Några enkla exempel på skyldigheter är att betala skatt, erhålla sjukersättning på ett moraliskt sätt och att följa trafikreglerna. Bara några enkla exempel, som sagt, men som var och en tillsammans med andra är grunden för att vårt samhälle ska fungera.

Så, med medborgerliga rättigheter följer alltså skyldigheter. Medan rättigheter oftast bejakas beivras, eftersom de gagnar individen, så bortses det ifrån skyldigheter, eftersom de ofta är till gagn för den stora gruppen.

Så, vad då göra för att hjälpa människor på traven, så att de inser vidden av att ignorera sina skyldigheter? Jo, genom att omintetgöra rättigheten till att rösta under en viss tid. Om du inte bidrar med dina skyldigheter mot samhället så ska du heller inte har rätten att påverka. Genialt, eller hur?

Exakt hur regelverket för det här skulle se ut tänker jag inte fördjupa mig i - det kan våra folkvalda tvista om. Jag har däremot svårt att se att det här förslaget är annat än partipolitiskt obundet - vem kan ha något emot det? Och inte minst, vem vågar bemöta det med en öppen agenda?

Nåväl, jag avslutar med några exempel för att politiker eventuellt ska kunna tillgodogöra sig förslaget. Det här är bara enkla exempel, så ta inte för stor notis till dess tidsmässiga aspekter.
  • Du blir dömd för skattebrott. Domen blir 3 års fängelse och rösträtten upphävs under 2 mandatperioder.
  • Du misshandlar din hustru och blir dömd. Domen blir böter, fotboja och upphävd rösträtt under 1 mandatperiod.
  • Du eldar upp en förskola och blir tagen på bar gärning. Domen blir ungdomsvård under 2 år och upphävd rösträtt i första valet du uppnått röstberättigad ålder.
Visst är det här en bra idé? Rättighet mot skyldighet. Gärning mot konsekvens.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Trevligt samhälle du förespråkar där skattebrott är mycket grövre än hustrumisshandel.

    Vidare så är jag inte helt enig i att berövad rösträtt är någon bra väg att gå. Ser inte varför man inte ska få vara med och bestämma reglerna i samhället bara för att man en gång brutit mot dom.

    Nä, fängelse är nog en inte helt dum väg att bestraffa folk. Kan man inte följa samhällets regler så får man inte vara med i samhället. Utan blir placerad utanför en stund. Enkelt och logiskt.

    SvaraRadera
  2. I USA har de redan systemet med att brottslingar inte får rösta.
    Du kan gräva upp någon undersökning/utvärdering och återkomma om slutsatserna i verkligheten.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym - nej, det var bara exempel, inga straffsatser jag förespråkar. :) Samtidigt så är ju en berövad rösträtt inte permanent.

    Torkel, är det så? Det visste jag inte. Får begrunda vidare..

    SvaraRadera
  4. Om jag fick göra precis som jag ville utan reprimander,skulle jag gärna avstå min rösträtt.
    Som enskild människa kan man inte påverka så mycket.Det är om man samordnar alla viljeyttringar det går att få till stånd förändringar.

    SvaraRadera
  5. I och för sig en intressant idé, men jag tror knappast att en suspenderad rösträtt avskräcker de som agerar utanför reglerna i samhället. Normala engagerade samhällsmedborgare är underrepresenterade bland de som döms för brott.

    Det kanske skulle bita bättre med indraget körkort?

    SvaraRadera
  6. Hmm? Eller knäckta knäskålar? :)

    Nåväl - jag har kanske för höga tankar om Sveriges kriminella.

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag gillar din blogg väldigt mycket och har gått tillbaka från start och har nu kommit så här långt. Dessvärre har du använt ordet "beivra" felaktigt. Att beivra innebär att vidta formella åtgärder mot någon oönskad, ofta olaglig, handling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Rhea - det värmer med så ivriga läsare som tar sig tid att leta bland gamla synder. :)

      Och tack för rättningen. Jag ska ändra i min text.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg