Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Token


Den vita stråhatten i bilens bakruta. En token för mig.

En token är en symbol för något. Och för mig symboliserar den här hatten en underbar sommar som flytt, ljuva middagar vid ett stenbord i Toscana, olivlundar, pinjeträd och ett fantastiskt landskap. Min hatt, där den ligger i bilen, är en påminnelse för mig varje gång jag ser den - när jag är på väg till bilen och när jag lämnar den. Då tänker jag varje gång på Italien och jag blir varm och glad inombords. Och det är mycket värt när snålblåsten viner och det är mörkt och kallt.

Den vita hatten utmanar i sin litenhet hela det trista känslospektrat som en svensk vinter tvingar på mig. Den är så närvarande eftersom den så ofta är i min närhet. Jag älskar verkligen min hatt.

Jag tror att vi lite till mans behöver påminnas om det goda i livet när stunden känns svår. En token hjälper oss och det kan vara vad som helst - ett fotografi, en sten eller kanske en doft i en näsduk. Och det är närheten till ditt token som stärker och glädjer dig.

Om du inte har någon token idag - skaffa dig en, så att du kan påminnas ofta om att det ljuva livet funnits och att det snart kommer att finnas igen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. I mitt tycke börjar den bästa tiden på året i jan och fram till första maj.Har plockat fram min snöscoter för årets första friluftshelg i skogen.Jag bor i Lappland så skogarna är milsvida utan bebyggelse.När man tagit sig upp på en bergstopp är utsikten milsvid och med scotrarna avstängda kan man faktiskt höra tystnaden.Ett bättre sätt att koppla av på finns inte enligt mig.
    Hälsningar.
    NISSE

    SvaraRadera
  2. Ljudnedsmutsningen är så hög i södra Sverige så en riktig tystnad är en sann rikedom.
    Och på sommaren kan du ha din skoter som en token för kommande vinter. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg