Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En kort funderare..

Vad tycker du om H&M? Är det skräp, tro?

Delårsrapporten mottogs svalt och säljrekommendationerna duggade tätt. HM-aktien har backat drygt 20 procent sedan toppen kring 260 kronor. På torsdagen sjönk aktien 0,2 procent till 207,80 kronor.

Samtidigt i en annan del av Köping..

Styrelseordförande och huvudägare Stefan Persson har den 28 januari som juridisk person köpt 3,45 miljoner B-aktier i bolaget. Köpet sker via hans privata bolag Ramsbury Invest. Aktieposten bör ha kostat honom cirka 720 miljoner kronor.

Låt mig se här nu..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej!

    H&M är ingen självklar investering just nu. Om man redan äger H&M så kanske man ska behålla om man inte ser bättre potential i ett annat bolag på kortsikt. Jag tror att man bör fundera en extra gång då det finns lite saker framöver som är nytt med H&M.

    1. De har breddat utbudet med dyrare klädsegment och H&M Home som ska konkurrera med Hemtex m.m. Att ha fokus på så många saker samtidigt tror jag själv av erfarenhet kan vara svårt. Särskilt som det är lite obeprövat från H&Ms sida. Kostnaderna kan dra iväg om de inte klarar att hålla ihop det.

    2. IT-kostnaderna har ökat och kommer att öka mer. Frågan är bara hur mycket, H&M är i startgroparna för en jätteinvestering i ett nytt affärssystem (det största) och dyra sådana projekt finns det många exempel på.

    3. På plussidan finns E-handeln. Det verkar inte som att det riktigt uppmärksammats vilken potential den har. Idag har man e-handel i 8 av 38 länder, och den motsvarar ungefär försäljningen i 300 genomsnittsbutiker. Nästa land att införa e-handel i är USA. Blir det tummen upp där så kommer kronorna (eller dollarna) att rulla in.

    Avvakta med köp?

    Men det är vad jag tror.

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas - det är lättare för mig som investerar med en lång horisont. :)

    SvaraRadera
  3. Det är väl sant. Men bara för att H&M kanske är bra på 3 års sikt så är det ju inte säkert att man ska köpa H&M nu? Det kanske är bättre att vara likvid just nu om man inte har någon alternativ investering. Även långsiktiga måste ju fundera över värderingen på aktien vid köptillfället.

    SvaraRadera
  4. I mitt huvud är det bra köläge nu.

    Sämst är det när ett bolag rekas KÖP och ingen ser några problem utan framtiden bara ser ensidigt ljus ut. Då betalar man alltid för mycket samt att risken är mycket större för att det inte kommer bli så bra som alla förväntar sig.

    Tänk om vi vore i en tvärtom-situation. Alla analytiker skriker KÖP, ingen ser några som helst problem, utdelningen sänktes, direktavkastningen är låg och huvudägaren sålde... .

    SvaraRadera
  5. Jag har valt att köpa mer HM. :)

    SvaraRadera
  6. Kanske är det svårt att ha fokus på många saker samtidigt men jag tror på deras nya satsningar och tror HM har bra koll.

    COS, deras "nya" kedja som ska sälja mer klassiska dyra plagg börjar bli alltmer uppmärksammade i pressen. Press är vad företag som HM lever på.

    HM Home är i djupt behov av bättre reklammaterial. Deras hemtextilier är väldigt fina i verkligheten, de både ser bättre ut och håller en högre kvalitet än bilderna i katalogen/hemsidan ger sken av. Bilderna gör produkterna absolut inte rättvisa och idag finns bara möjligheten att se textilierna "live" i en Stockholmsbutik. Tror HM Home kommer bli en enorm framgång om de bara får till bättre produktbilder och snyggare styling. Skulle tippa på att e-handel siffrorna för HM Home inte är särskilt stora idag men att de kommer öka dramatiskt i framtiden.

    Sofia

    SvaraRadera
  7. Intressant att höra, Sofia. Min svaghet kring HM är att jag inte handlar kläder speciellt ofta :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg