Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Kassaboken som verktyg


Jag använder mig sedan några år tillbaka av att föra in inkomster och utgifter i min kassabok. Ja, den finns ju här på sidan att ladda ned för egen bokföring och eftertanke - håll till godo.

Familjen Pennings fördelning av de största beloppen som lämnar kassakistan under 2010 såg ut enligt som följer. Beloppen är del av total utgift samt del av total inkomst inom parantes.
  1. Sparande 19% (15%)
  2. Boende 20% (16%)
  3. Fordon och resor 16% (12%)
  4. Livsmedel 14% (11%)
  5. Barnen 6% (5%)
  6. Lån räntor 6% (5%)
  7. Försäkringar 3% (2%)
Dessa kategorier utgör alltså c:a 84% av kostnaderna och 66% av inkomsterna för året som gick. Den fördelning som jag brukar försöka luta mig mot är 25% sparande, 25% nöjen och högst 50% fasta, trista kostnader. Tittar jag då på året 2010 så var sparandet i paritet medan nöjeskontot blygsamt hamnar på kanske 7% av utgifterna. Kostnader av 'måste'-karaktär är däremot höga - 72%.

Förhoppningen och ambitionen är att kunna krympa en och annan procent i ovan kostnader till förmån för nöjen och sparande. Och sparandet i första hand i ett buffertsparande. Januari började föga väl.

De flesta 'kontona' blev istället dyrare än genomsnittet för 2010. Men januari är en svår månad. Februari ska bli bättre. Oavsett - en kassabok behövs för att kunna göra en livskraftig budget. En budget som kan rymma både nytta och nöje.

Hur ser din fördelning ut?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tips på att hålla koll var alla mindre utgifter är att använda App'n My Wallet+ utvecklad i Göteborg.

    http://www.block21.com/index.php/mywallet/

    Mycket snygg och användbar.
    Telefonen har man ju dessutom alltid med sig.

    SvaraRadera
  2. Lite gratisreklam, vassegoda. :)

    Dock inget för mig som är en Androidanvändare.

    SvaraRadera
  3. Ska man göra gratisreklam kan man ju börja med att berätta att det är en Iphone-app. Tråkigt att följa en länk i onödan.

    Här är min fördelning (andel av inkomst):
    Boende 17%
    Mat 7%
    Transport 5%
    Kläder 1%
    Sparande 50%
    Lån 16%
    Övrigt 4%

    Lånedelen är ju hög, men den lättas lite av ränteintäkter och avkastning jag inte tagit med som inkomst. Jag investerar nämligen lite pengar jag skulle kunnat betala ner bolånet med.

    SvaraRadera
  4. Vad är sparande? Är det sparande om man sätter undan en månad och nallar av det nästa? Är det sparande om man sparar exempelvis till semester och nollar det kontot varje juli? Eller är sparande bara det som definitivt blir kvar år efter år?

    Jag har ett "möbelspar" men det nollar jag för möbelinköp så fort summan växt till det jag för närvarande sparar av. Är det ett sparande?

    Om jag får definiera själv så är det både ock.

    Snitt:
    Boende 19%
    Mat 20%
    Transport 12%
    Sparande 13%
    Nöjen och kläder vuxna 19%
    Tråkiga övrigt 7%
    Barnen övrigt 10%

    Matkostanden ser jag egentligen som en del av nöje eftersom mat är min passion. Tror dock att jag kommer att dra ner lite där till förmån för sparande. I den faktiska nöjesposten så ingår alla måltider utanför hemmet utöver matlådor. Även kollektivtrafik ingår eftersom det går att cykla eller promenera samt bensin över det som är minimalt måste för de obligatoriska resor som vi har.

    Hur mycket barnen kostar tycker jag är väldigt svårt att räkna på. Tror inte vi hade haft bil utan barnen, vi hade definitivt bott mindre men å andra sidan mer centralt utan barn. Matkostnaden är lungt dubbelt så hög med barnen som utan. Fast även rena barnrelaterade utgifter som fritids är svåra att inte kategorisera som nöjen eftersom det ger både barn och föräldrar roligare dagar.

    Jag har uppenbara problem med kategoriseringar ser jag.

    SvaraRadera
  5. I vårt fall är sparande buffert och långsiktigt sparande. Möbler går hos oss under kategori -Övrigt - möbler och husgeråd. En knapp procent hos oss. :)

    Barnkostnader är hos oss 'direkt relaterade' - barnomsorg, aktiviteter, kläder och så vidare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg