Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Rationella beslut på emotionell grund

Nu kommer ett färgglatt kuvert i din brevlåda vilken dag som helst. Det är ditt pensionsbesked från Pensionsmyndigheten som du ska öppna och begrunda. Sedan att informationen i brevet inte ger dig hela bilden, det får du ha överseende med. Beskedet talar om för dig hur din allmänna pension möjligen kommer att te sig.

Pensionsmyndighetens hemsida kan du logga in och hantera din premiepension och göra en tydligare pensionsprognos i ett utmärkt verktyg. Har du en Iphone kan du numera titta på din pension både på toalett och tunnelbanetåg.

Sedan närmar sig dock de svåra besluten. Hur ska du göra med din premiepension? Kanske har de val av fonder du gjort gått med plus och kanske du är nöjd med det? Samtidigt så vill du väl ha så god avkastning som är möjligt?

799 fonder har du att välja på för stunden. Och de kan delas in i kategorier, avgifter, avkastning och risk till att börja med. Hur välja och välja rätt? Vi människor är inte funtade att hantera beslut där så många objekt och parametrar ingår. Och det är därför som rådgivarna gärna hjälper dig mot en ersättning.

Om vi stackars människor går runt här i världen och tror att vi agerar rationellt så är vi dessvärre fel ute. Visst, vi har förmågan att agera rationellt men endast då vi har några få valmöjligheter, så pass få att vi kan hantera dem i vår stenåldershjärna. Åttahundra fonder bjuder inte in till rationella beslut. Istället är det lätt att vi bara blir handlingsförlamade och sedan agerar emotionellt - vi väljer ut kanske ett par, tre fonder baserat på de minnen som vi enklast kan plocka fram: 'tillväxtmarknad, ja det har jag läst om..', 'Brasilien går bra hörde jag på TV:n' och 'en räntefond som komplement, de är ju säkra, sägs det'. Intressant men inte rationellt.

De flesta människor som sysslar med reklam känner till dessa fakta - att vi inte kan kontrollera våra hjärnor så väl som vi tror. Här kan du exempelvis läsa lite om våra hjärnhalvors motsatsförhållanden till reklambudskapen.

En intressant bok som utkommit handlar om vår oförmåga att fatta de beslut som är bäst för oss. Den heter Bestäm dig och är skriven av Pelle Tornell. Här kan du läsa lite mer om vad han menar. Jag tänker skaffa den som ljudbok, tror jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg