Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Upp och ned

Det är nu några dagar sedan som jag valde att sälja av i princip alla aktieinnehav. Det var bara tre innehav som fick stanna - Wihlborgs, Berkshire Hathaway och Skistar - då börsklimatet har börjat te sig mer osäkert. Ja, det är egentligen inga av de bolag som jag följer och önskar investera i som ger de rätta signalerna för att jag ska våga bibehålla innehaven. Så jag väljer att avstå en eventuell vinst för att begränsa en mer trolig förlust.

Skistar är en sådan aktie som jag borde sålt för ett bra tag sedan men som nu börjat visa bättre tendenser. Så jag behåller den tills vidare. Huruvida Wihlborgs får hänga med beror på de närmsta dagarnas utveckling. Berkshire Hathaway är den enda investeringen som jag äger passivt.

Kanske någon av er ifrågasätter varför jag inte stannar kvar i favoriter så som HM? Men visst är HM en fortsatt favorit - god utdelningsnivå, utmärkt vinst- och försäljningstillväxt. Dessutom så rekommenderas aktien både här och var. Men eftersom jag kombinerar mina investeringar med en enklare teknisk analys - All in Any out ifrån boken Winning Trading - så har OMX Stockholm 30 kommit av sig och jag håller mig och mina pengar utanför. Det så kallade börsklimatet har svalnat av. Jag är ingen trader som spelar för högt och sedan jag läste denna bok fick jag en annan inställning till hur jag ska investera - att sitta still och se värdet urholkas är inget för mig.

Jag följde modellen och sålde HM på 236 riksdaler och i backspegeln var detta en korrekt affär. Att återköpa HM på en lägre nivå om modellen och börsklimatet inråder till det lär jag då göra. Och jag nyttjar den kunskap jag fått genom att läsa boken 'Winning trading' vilken jag varmt rekommenderar. Uppföljaren till denna bok - 'Vinnande Aktieplaceringar' har jag också beställt då den förhoppningsvis kan hjälpa mig att hitta fler, bättre möjligheter via Aktiespararnas program 'Hitta kursvinnare' som jag använder mig av.

Du behöver ju inte vara en raketforskare för att tolka bilden ovan - som visar OMX Stockholm 30 de senaste fjorton åren - för att förstå att passiva innehav inte leder till god avkastning. Genom att avyttra hyfsat rätt och köpa hyfsat rätt så kommer man ganska långt. Och det handlar ju inte om att sitta och trada dagligdags för att uppnå det - på fjorton år kanske det handlar om fyra, fem köp och lika många försäljningar. Men att lägga några minuter i veckan för att bevaka är rimligt. Att ta hem en vinst är aldrig fel även om det visar sig att det var för tidigt. En potentiell vinst kan aldrig vara en förlust. Och att begränsa en förlust kan svida, men likväl visa sig vara det rätta valet. Hur väljer du att göra?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det är inte vad Aktiestinsen säger dock. Han säger att anledningen till att han lyckats så bra är att han inte sålt. Det är väldigt svårt att sälja och sen komma in rätt. Under tiden du ligger utanför missar du utdelningar och inflationen tuggar.

    SvaraRadera
  2. Lennart är en klok man men vad som fungerade för honom under ett långt liv hjälper inte mig idag. Jag har exempelvis inte 70 år på mig. :)

    Jag tror inte på att köpa råd rätt av. Var och en måste ta till sig från olika källor, kritiskt granska och göra sin egna val. Bokstavstroende är livsfarligt när du investerar. Se bara på hur aktietipsen flödar i pressen numera. :)

    SvaraRadera
  3. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna men ungefär 95% av uppgången sker på 5% av handelsdagarna, resten av tiden går kursen fram och tillbaka. Om man hopper in och ut ur marknaden är det ganska troligt att man missar de dagarna då den stora uppgången sker, den sker ofta utan någon "förvarning". Om jag bara ser till min egen portfölj så finns det vissa aktier som efter inköp ökat ca 20%. Sen har de legat och skvalpat på den nivån i 1-1,5 år för att sedan "plötsligt" (på några veckor eller månader) gå upp igen så de ligger på ca 50% plus och flukturerar kring den nivån en tid innan nästa hopp uppåt.

    Jag väntar ett tag till och ökar om kurserna går ner ännu mer. Säljer gör jag i princip aldrig :)

    SvaraRadera
  4. Skaparen av Dilbert skriver i Betting on the Bad Guys följande om teknisk "analys":

    Technical analysis involves studying graphs of stock movement over time as a way to predict future moves. It's a widely used method on Wall Street, and it has exactly the same scientific validity as pretending you are a witch and forecasting market moves from chicken droppings.

    Som du forstår delar jag inte din åsikt om passiva innehav.

    SvaraRadera
  5. Det är helt i sin ordning. :)

    SvaraRadera
  6. Återkom gärna med en liten recension när du har läst "Vinnande aktieplaceringar". Det vore t.ex. intressant att höra lite om innehållet jämfört med "Winning trading"-boken, dvs. om det är stor överlappning mellan dem.
    /Markus E

    SvaraRadera
  7. Hejsan - jag återkommer självklart till boken. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg