Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Konsten att investera - Låna inte

Jag tror att framgång i investeringar går hand i hand med tålamod. Otålighet, tron på de snabba klippen och önskan om att bli rik snabbt och lätt är en knepig ekvation.

Girighet är dessutom en dödssynd som bör undvikas då straffet för det är att kokas i olja vilket låter obekvämt. Konsten att investera blir gärna framgångsrik om du inte tänker på pengar, enligt min mening. Hur går det ihop? Det handlar ju om pengar i högsta grad?

Nej, min tanke är den att det blir lättare att hålla huvudet kallt och sinnet analytiskt om du undviker den mänskliga svagheten att förknippa förluster med något dåligt. För förluster hör till spelet.

Mitt råd kring belåningens baksida är högaktuell med tanke på hur världens börser mer eller mindre har imploderat de senaste veckorna. Att belåna är farligt men när du låter girighet och fartblindhet styra är det lätt att falla i den fällan. Det är dessutom enkelt att belåna då detta erbjuds i de flesta portföljer där ute. Möjligheten till en hävstång i en uppåtgående trend är frestande. En del investerare belånar sina portföljer under kortare perioder vid tydligt positiva lägen. Huvudsaken är att man förstår vad man pysslar med.

Avanza har ett ganska stort antal kunder som belånat sina portföljer och har nu tvingats tvångsförsälja innehav då belåningsgraden blivit för hög i takt med aktiernas prisfall. Samtidigt vill jag ge nätmäklarna en känga - det borde inte vara tillåtet att belåna sina innehav, anser jag. Men det är en annan histora.

Belåna inte dina innehav, så lyder mitt råd. Du blir rik tids nog.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,intressant?

Kommentarer

  1. De flesta anser att det är ok att låna pengar för att köpa en bil som garanterat tappar i värde men att låna till aktier som kan gå upp eller ner i värde är inte rätt.

    De flesta anser att det är ok att köpa hus med hög hävstång. Det vill säga 85 procents lån eller mer och bara en liten del kontanter. Detta trots att huspriserna kan gå ned kraftigt. Men att låna till aktier som kan utvecklas på samma sätt som huset är inte rätt. Trots att man aldrig får låna till aktier med en sådan stor hävstång.

    När det gäller lån så måste man omvärdera sin syn på lån och risk. Jag anser att det är lika farligt att låna till en dyr bil eller att köpa hus med en extrem hävstång som att låna pengar till exempelvis relativt stabila utdelningsaktier som är nedpressade av olika skäl. Det jag vill säga är att var försiktig med lån till både bil och hus. Köp en billig bil kontant. Den tar dig från A till B den också. Köp en billigare hus om du inte kan sätta in en större del kontant.

    Rimliga huspriser där det är riskfritt att köpa med extrem hävstång?:
    http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____74160.aspx

    Var försiktig där ute!

    SvaraRadera
  2. Hej Pension innan 50. :)

    Att belåna sin aktieportfölj kan innebära att den går helt förlorad. Lån till en bil är vanligen ett blancolån och därmed inte jämförbart - så länge du sköter din avbetalningsplan så tar de inte bilen ifrån dig. När det gäller bostaden kommer inte heller banken att ta den ifrån dig så länge du sköter ditt åtagande mot dem - att du betalar räntan i god ordning. Att sitta överbelånad i en bostad är inget kul men riskfritt så länge du har råd att bo kvar. Däremot kan du tyvärr inte använda argumentet att dina aktier kommer att stiga igen i framtiden och därmed slippa en tvångsförsäljning.

    SvaraRadera
  3. Använder du aktierna som säkerhet och lånar upp dem till 20-30 procent så kommer du inte att hamna i en situation där du måste tvångsförsälja dem i första taget. Vill man använda en lika extrem hävstång som när man köper hus finns det alla möjligheter att ta ett blancolån och köpa aktier för dem. Så länge du betalar på blancolånet så kommer de inte att ta aktierna från dig oavsett hur de går. Helt riskfritt så länge du har råd att betala av på lånet? I alla fall lika riskfritt som att sitta med en överbelånad bostad med extrem hävstång.

    Det går inte att säga att det är bra och "fint" att låna till bil och hus samtidigt som det är idiotiskt och korkat att låna för att köpa in sig i fungerande företag som aktier faktiskt är. Aktierna kommer förhoppningsvis att ge en återkommande inkomst genom utdelningar men bostaden och bilen kommer att ge en återkommande utgift.

    Jag kanske ska lägga till att jag inte har belånat mina aktier överhuvudtaget så det är ingen partsinlaga. Jag tror bara att alla måste tänka om när det gäller lån till bil och bostad.

    SvaraRadera
  4. Människor belånar sina aktier för högt - det är därför de tvingas sälja av dem nu. Det är helt enkelt för lätt och frestande att göra det. Finansinspektionen kanske borde titta på det här?

    Jag har aldrig argumenterat för att det är mer finare fint eller korkat att belåna sig på skiljda grunder, det är dina ord. Belåning i sig är inteckningar av framtida inkomster, så all belåning kräver både eftertanke och god planering.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg