Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Nu är det läge

Efter de senaste dagarnas nedgång - och dessutom dagens utförsåk på över 5 % - så börjar det höras att nu har aktier blivit billiga och att det är dags att hoppa på tåget igen. Själv är jag fortsatt skeptisk och tjurar vidare i mina långa räntefonder. När det är så här rörigt som det är nu är jag för feg - eller möjligen sansad - för att ta några risker. Antingen så ska familjen Pennings kapital växa eller så ska det åtminstone inte urholkas.

AMF Räntefond har gått upp med 2,62 % sedan köp och Öhmans obligationsfond med 1,55 %. Små investeringar i Minishorts har gått upp med ungefär 15 %. Jag är nöjd med mitt val att agera på dödskorset som uppstod - det var ingen falsk signal. Jag skyddade kapitalets värde.

 Att teknisk analys är dumheter att bortse ifrån anser jag inte längre. Tidigare saknade jag förståelsen och hade ingen kunskap. Naturligtvis är TA ungefär lika säkert som att spå väderleken med ett fuktat finger i luften. Men åtminstone får man en vink om vindens riktning. Därför blir TA ett komplement till fundamental analys vars företräde är att vaska fram de bolag vars förutsättningar att lyckas väl. Den senaste veckan har det dock inte hjälpt att vara dugliga företag - rädslan tog överhand och aktierna har slängts överbord.

Jag vägrar att göra jämförelsen mellan TA och FA till en religion. Nej, jag tar med mig båda verktygen i min investeringsstrategi. Jag gör ingen egen fundamental analys utan tar hjälp av andras kunskap och råd i den frågan. Men jag köper och säljer i linje med börsklimatet enligt en enkel princip om glidande medelvärden så som Winning Trading nyttjar det.

I min värld så är det alltid läge. Läge att sälja, behålla eller köpa. Just nu är det däremot läge att göra ingenting alls.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg