Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Arbeta mindre

Idag är det måndag. Jag klev upp ur sängen klockan sex för att åka till jobbet tidigt. Jag har mycket att stå i. Den första dagen av fem denna vecka som jag förvärvsarbetar. Förvärvsarbete? Är det en investering, tro?

Nja, förvärvsarbete pysslar de flesta med stora delar av sin tid. Ungefär 40 timmar i veckan av 168 tillgängliga och med avdrag för nattvila finns det ungefär 80 timmar kvar att ägna sig åt fritid. På pappret låter detta arrangemang ganska frikostigt men för de allra flesta knapras det fritid till att handla, städa och andra mindre roliga aktiviteter.

Uttrycket förvärvsarbete, också kallat lönearbete, är i grunden ett avtal mellan en löntagare och en arbetsgivare där löntagaren säljer sin tid, energi och kompetens till arbetsgivaren mot ersättning - vanligtvis en lön i form av pengar. Vi byter alltså en synnerligen ändlig resurs - dina levnadsdagar - mot några siffror på ett bankkonto. Siffror som visserligen sätter mat på bordet och klär barnen men som också tenderar att slösas med utan eftertanke.

Att arbeta mindre av min tid hade varit perfekt. Alltför många av mina levnadsprojekt och ambitioner tenderar att rinna ut i sanden då för mycket tid och energi åtgår till att jobba. Jag klagar inte. Sitsen är min egen och jag har själv placerat mig där. Men jag när min dröm om mer egentid.

Carlos Rojas har en idé om att åttatimmarsdagen med arbete endast är ett påfund. Jag håller verkligen med. Om jag ansträngt mig och tillsett att vara tillräckligt effektiv på jobbet hade min arbetsdag nog kunnat kortas med minst en timme, kanske två. Men jag är anställd och har kontrakt på tid - inte insats. Så som de flesta andra. Det är tydligt att vissa arbetar hårt medan andra tar det betydligt lugnare på jobbet - men lika mycket tid säljer de till arbetsgivaren. Ganska förlegat. Mycket förlegat.

Att kunna arbeta mindre kräver oftast ett eget entreprenörskap, reducerade kostnader eller en extraordinär affärsidé. Alternativet för förvärvsarbetande kan vara tjänstledighet eller vidareutbildning. Ytterligare en utväg är sparsamhet och ett sparande - bygg din förmögenhet. Även en liten slant per månad kan bli nyckeln till frihet - ekonomisk frihet.

Imorgon är det tisdag. Jag kliver upp ur sängen klockan....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Per.
    Jag gillar verkligen hur du skriver.
    Alltid roligt och nyttigt att läsa dina inlägg!
    Det är faktiskt lättare än vad många tror att hoppa ur ekorrhjulet. Mycket handlar om att övervinna rädslan...

    SvaraRadera
  2. Jag kliver upp 05.45, det måste betyda att jag har vunnit över dig Per ;)

    På många arbetsplatser är det ett måste för karriären att ge mer timmar än 40 till sin arbetsgivare, är inte det förlegat så säg...

    SvaraRadera
  3. Daniel, har du erfarenhet av det? :)

    Angelica, ber att få gratulera till segern. ;)

    SvaraRadera
  4. Tjena PP. Ville bara påpeka att det är en ren fröjd att läsa din blogg. Snyggt och finurligt skrivet, och det är ju värt att tänka på att dina måhända triviala aspekter av livet som du plitar ner faktiskt oftast är fan så mkt viktigare än om fundamenta säger si eller om bostadsbubblan bustar så.

    Håll uppe det goda arbetet! /B

    SvaraRadera
  5. Per med familj försöker inte ta sig ur ekorrhjulet utan gör tvärtemot: ökar kraftigt på lånesidan och byter bostad.

    Det är fascinerande hur mycket tid och skriverier Per ägnar åt ämnet men gör precis tvärtom.

    Skuldsatt för livet? Löntagare till 65+? Hur känns det?

    SvaraRadera
  6. Per - Ja jag har ett relativt bra liv nu, du kan läsa mer om det på min blogg:)

    SvaraRadera
  7. Som alltid ett väldigt bra inlägg!
    Läser alltid din blogg med stor behållning men lämnar sällan avtryck i kommentarsfältet. Nu var det dags :)

    SvaraRadera
  8. Tack, Billy. Mycket roligt att höra att enkla tankar kan vara trevlig läsning. :)

    Peter, det får vi inte hoppas. Men bilden är mer sammansatt än vad du gör gällande. Blir ett inlägg kring det, tack för åthutningen. :)

    Daniel, den följer jag. :)

    Magnus, tacksam för så trevlig feedback. :)

    SvaraRadera
  9. hej hej.
    ja det fins nog många som vill jobba mindre,men de vil inte ha mindre betalt?
    sjäv är jag ju sjukpensionär och har 6.500kr att leva för varje månad.
    det finns många ska du veta som TYVÄRR är avudsjuka på mig och jag fattar verkligen inte varför,är det nåt att vara avundsjuk på att någon föddes sjuk och har stora svårigheter i sin dagliga livsföring och dessutom inte har nåt speciellt att se fram emot i sitt liv? nej det tycker jag nóg inte.
    Det är väl vissa i min bekantskapskrets som har gått ner i tid för att få mer tid med barnen framförallt,har en vänninna som jabbar 65% på posten och hon trivs kanon med det,trots en låg inkomst då..hon säger att pengar är inte allt och jag kan inte annat än hålla med.
    en annan jag känner som tjänar runt 25.000kr netto idag säger att han hade klarat sig och varit nöjd om han hade kunat gå i pension idag och fått 15.000kr/månad.
    /lite tankar härifrån...

    SvaraRadera
  10. Vi kortar ner arbetsdagarna från 8-17 till 8-16 under juni, juli och augusti. Grymt skönt. Dock är det också på ett sett skönt att i september att gå över till 17 då det oftast blir lite stressigt på eftermiddagen under halva juli då min bransch börjar komma igång igen.

    En sak man kan försöka effektivisera bort är resetiden till/från jobbet. Sen några månader sen har jag 2,4 km till jobbet. Grymt skönt med 10-15 minuters cykling enkel resa varje dag.

    SvaraRadera
  11. Lugn och Harmoni, finns det de som avundas dig? Märkligt. Sjukpensionärer har det svårt i dagens Sverige. :/

    MM, restider är av vikt, helt klart.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg