Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Håll det enkelt

Ibland så blir det tydligt för mig att många människor gör saker och ting mer komplicerade än vad de är. Krånglar till det i formuleringar, stökar till det i relationer och vrider argument till absurdum. Varför blir det så svårt?

Enkelhet, är det besvärligt att uppnå? Ja, troligen är det så. Ett utmärkt påstående är att om någon inte kan förklara en sak enkelt har de inte förstått det tillräckligt väl. Att förstå ett sammanhang handlar om att skriva om ekvationerna så enkelt som möjligt, att filtrera bort det ovidkommande och plocka fram essensen av det väsentliga. Vad är egentligen viktigt?

Vi dödliga tänker troligen att detta faktum borde väl gälla livet med? Har du fattat vitsen borde du kunna förklara livets mening i enkla termer - åtminstone din egen mening?

Det är så slående hur människor väljer att komplicera. Sluta upp med det! Håll det enkelt - keep it simple. 'Om', 'Men' och 'Kanske' är jag så himla less på. De borde plockas bort ur vokabulären. Invändningar och 'tänk om' är så tröttande. Kan hända att jag får en snyting nu, men min erfarenhet är att kvinnor är med 'komplicerande' än män. Jag nöjer mig med denna mening i genusdebatten.

Varför inte ägna sig åt att göra det lättare för varandra med? Förenkla varandras tillvaro? Så borde alla tänka - hur ska jag hantera den här situationen så att det blir så enkelt så möjligt för berörda parter? Det kan gälla det mesta - på jobbet, i skolan eller på fritiden. Hur viktigt är det inte att tänka sig in i andras situation? Vissa människor tror att de blir viktigare eller får högre status om de svänger sig med svåra formuleringar eller skriver komplicerat. Kan det vara mer fel? Om någon fattar snabbt vad du vill - är inte det sann intelligens? Om du förenklar ett sammanhang så att poletten trillar ned med detsamma?

Less is more. Keep it simple, stupid.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg