Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Omvändelse

Idag skulle börsen vända efter gårdagens jätteras, men än så länge tenderar det att gå åt andra hållet. Världsekonomin är på väg att kollapsa, enligt Storbrittaniens premiärminister David Cameron. Det är bra. Det är alltid bra med sjukdomsinsikt. Jag menar, själv har jag ont i ett knä. Då tränar jag inte utan vilar. Inga åtgärder utan insikt?

Det är fredagspanik efter torsdagspaniken, så vem vet om vi inte är nära en botten? Kanske eller kanske inte. Den som läser och lyssnar får ständiga påståenden för både upp- och nedgång men ingen vet säkert vart vi är på väg. Jag försökte mig på att skaffa en negativ position i onsdags men av det blev intet. En rekyl kanske kommer - att Grekland ställer in sina betalningar anser jag redan ligger i korten. Men panik gör ingen hjärna klar i tanken, det är säkert.

Jag har valt att handla lite aktier ur min 'riskkapitallåda' - den del av mitt kapital som jag inte säkrar upp via mitt regelverk. Det är 'riskbolag' så som Handelsbanken, Hufvudstaden och Hakon Invest som jag chansat att lägga mig i. Jag tycker att den direktavkastning som bolagen nu ger ter sig attraktiv nog för att våga investera en aning. Jag har också köpt en liten post Realty Income som kryddpåse samt en omgång med Hennes & Mauritz inköpta för 185 kronor blankt.

Mer än hälften av portföljen ligger fortfarande i obligationsfonder. Lite ledsen är jag att jag sålde av en hel del AMF Räntefond lång. Jag trodde inte att den långa räntan skulle fortsätta ned men där fick jag fel. AMF Räntefond Lång har varit en utmärkt investering, har det visat sig. Och kanske så även framöver? Jag fördelade iallafall om våra PPM-pengar till AMF räntefond kort (25%), Avanza Zero (25%) och AMF Räntefond Lång (50%) idag.

Barnens sparpengar har utvecklat sig med noll procent i år. Det känns ok med tanke på raset på över 20 procent. När dödskorset uppstod sålde jag Avanza Zero som portföljen bestod av och lade det hela som likvid. Idag har jag dock påbörjat återköp av Avanza Zero fördelat på 24 månader. Försiktig men med viss förhoppning, alltså.

Hur resonerar du? Ha en skön helg!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. hej och tack för inlägget i min blogg!
    nja jag var en gång en stark rackare,men hjärtproblemen tillåter mig inte ens att plocka ur diskmaskinen utan att vila flera timmar efteråt! från att ha haft 1000bollar i luften samtidigt och aldrig säga nej,till att vara pensionär,en tråkig utveckling.
    så jag säger alltid till alla,se till att leva livet inte bara jobba.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte botten är nådd på långa vägar så jag håller mig likvid, bortsett från en mindre mängd spekulativa investeringar.
    När väl Grekland gör betalningsinställningar så tror jag det är många banker och dess länder som får det väldigt svårt och börsen kommer därav djupdyka under 2008's nivå och hålla sig där ett bra tag a la USAs 1930-tal.

    Helt möjligt att jag är väl pessimistisk, men jag känner att det är bättre att planera för "worst case scenario" än något annat.

    SvaraRadera
  3. Hej Per,
    hur tänkte du nu? Den senaste tiden har du talat dig varm för Winning Tradings principer och jag är inne på samma linje. Om jag inte har missförstått det hela totalt så är det inte mycket som talar för köp enligt den modellen!? För egen del så gick jag kort med en liten del av portföljen igår.
    Med det inte sagt att WT alltid är rätt! Kör på det du tror på Per!

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte hur du tänker nu? Du frångår ju helt dina tidigare tradingprinciper. Vad motsäger att börsen ska ned 30-50% till? Det enda som hänt sedan 2008 är att problemen inte ligger enbart hos bankerna, utan nu även lika allvarligt hos staterna. Som grädde på moset sitter vi i hela väst med farligt inkompetenta politiker.

    SvaraRadera
  5. Hej, som jag skriver - det är små belopp med stopploss satta. Lite kryddväxter bredvid åkern som ligger i träda. :)

    SvaraRadera
  6. Det blev ju lite bättre igår i alla fall. Men jag tror inte botten är nådd än på ett tag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg