Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ta höjd

Ljuvliga september med svala morgnar med dimma över fälten, hög luft som är frisk och full av dofter, fågelsträcken i sin v-formation på väg mot söder och en natur som skiftar från grönt till rött.

Den här sommaren har varit en aning för blöt, blåsig och kall för min smak. En aning snuvad på konfekten, känns det som. Jag hoppas att den kan kompenseras av en underbar höst och en förstummande vinter.

Som sagt, en första höstmånad. Vissa dagar är det uppåt på börsen och andra rakt ned i källaren.

Man måste kunna överblicka 6000 års historia för att förstå ögonblicket, sa Johann Wolfgang von Goethe - tysk diktare under 1800-talet. När det gäller börsen behövs också ett vidare perspektiv än endast några dagar som passerat med glada upptåg.

I bilden ovan ser du OMXS30 de senaste sex månaderna. Visst ser det ut som om botten är nådd? Men tar vi lite höjd och tittar på 10 år bakåt, då blir det som nedan. Då är vi bara halvvägs eller mindre ned till den botten som rådde i slutet av 2002.

Botten is nådd? Kanske eller kanske inte. Troligen inte.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. ja har också funderat i dessa banorna. tycker inte heller att fallet känns jättestort om man ser bakåt några år...såå om det ekonomiska läget nu är så allvarligt som det spekuleras om så kommer det falla mer. (haha spekulationer....)

    SvaraRadera
  2. Jag kan aldrig få nog av såna där kurvor.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg