Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Göra sin budget

Jag har använt ett antal olika excelark genom åren för att hålla reda på de reda stålarna när det gäller lån och att föra kassabok. Just den senare är en intressant företeelse. Många med mig har vid något eller några tillfällen ställt sig frågan var i hela fridens namn pengarna tar vägen? Och sedan tagit till den lösning som står till buds - att föra in alla utgifter och köp i en bok, lista eller på datorn. Kassaböcker är utmärkta verktyg - jag har några här på sidan att ladda ned för eget bruk - men om du inte ser till att föra in ALLA slantar som förflyktigas är den mer din 'kassa' bok än din kassabok. Den speglar då inte den krassa verkligheten.

För att knyta ihop säcken så behöver jag ett verktyg som är mer flexibelt än ett kalkylark där jag på språng kan registrera utgifter i min telefon och sedan på hemmaplan framför datorn vidare analysera hur och varför bilden ser ut som den gör. Och efter att ha provat så valde jag att börja använda programmet 'You need a budget' - ett verktyg som både är en kassabok och en budgetgenerator.

Programmet är mycket lättanvänt och påkallar verkligen en medvetenhet kring konsumtionsmönster och var det 'läcker i båten'. Många nöjda användare och utmärkta betyg så som det bästa finansverktyget för privatpersoner underlättade mitt val. En app för registrering både för Iphone och Android finns att köpa till för att underlätta användandet - och därmed tillförlitligheten - ytterligare.

Det som gör 'You need a budget' så speciellt är de fyra reglerna som den bygger på.

Regel 1: Ge varje krona ett jobb - du ska aldrig mer undra vart pengarna tog vägen utan istället veta var de behövs bäst. Regel 1 handlar om att bestämma var dina pengar ska spenderas istället för att bara spendera dem för att de finns. Med YNAB planerar du detta på några minuter när.

Regel 2: Spara för sämre tider - att blicka mot horisonten istället för på skorna. Avsätta pengar för stora förväntade - och oförväntade - utgifter handlar denna regel om. När de regniga dagarna kommer så är du förberedd istället för oberedd.

Regel 3: Undvik snytingarna - ungefär så som en boxare gör genom att kliva tillbaka och i sidled för att slippa få en högerkrok i nyllet. Regel 3 handlar om de tillfällen då du spenderar för mycket. Med hjälp av YNAB får du ordning på detta utan att knäcka din budget.

Regel 4: Buffert - sluta att leva från lön till lön. Med YNAB får du stödet i att bygga dig en buffert för att minska din privatekonomiska stress och slippa att leva på marginalerna. En buffert ger dig bara möjligheter.

'You need a budget' kostar inget att testa. Efter fem dagars användande kunde jag dock själv inte längre undvara programmet. Så all ära åt kalkylark, men det här är bättre.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag gillar mitt kalkylark i Numbers, och har väl inga planer på att överge det. Däremot funderar jag på att komplettera det med en bra app för min iphone, där jag kan skriva in små utgifter. Idag har jag två poster i budgeten som heter VISA-kort (matinköp + andra större saker) och Mastercard (småtrams). Även om jag har hyggligt bra koll på vad som läggs där så kan det vara intressant att spåra dem mer i detalj någon månad. Men jag har ännu inte hitta någon app som jag verkligen gillar.

    SvaraRadera
  2. Just möjligheten att registrera sina utgifter i sin telefon gör att det är lättare att inte missa eller strunta i en kostnad. :)

    Vad är numbers, förresten?

    SvaraRadera
  3. Numbers är motsvarigheten till excel, om man är macnörd. Som jag :)

    Har du tips på nån bra app för att registrera småutgifter så säg till!

    SvaraRadera
  4. Aldrig gjort en budget. Alltid varit försiktig med pengar. Sparat. Haft låga omkostnader. Ifrågasatt om jag verkligen behöver allt som alla andra köper.
    Men alla sätt att få koll på pengarna etc är bra. Man ser på Lyxfällan hela tiden att vissa har otroligt dålig koll på sina pengar och framförallt vad som verkligen är viktigt i livet.

    SvaraRadera
  5. Anonym, frågan är vilken generation du tillhör? :)

    SvaraRadera
  6. Grymt Program! Jag har alltid försökt göra budget via nån mall men det håller inte så länge. Detta program motiverar en verkligen :)

    Men behöver några tips på hur man gör en budget.
    Om man tar t.ex septemberlönen som betalas ut den 27:e. Väljer du/ni att den ska vara tillgänglig i september eller oktober?
    Jag betalar ju alla räkningar den 27:e. Men tycker det blir knasigt på nåt sätt när man väljer att den ska vara tillgänlig samma månad fast den egentligen inte är det förrens dom 3 sista dagarna. Men om man väljer att den ska vara tillgänglig i oktober så har man ju enligt budgeten inga pengar att betala räkningarna den 27:e....

    Tips & råd mottages tacksamt :)
    Mvh Magnus

    SvaraRadera
  7. Magnus, jag låter löningen vara tillgänglig den månad den kommer. Det gäller alla olika inkomster oavsett. :)

    SvaraRadera
  8. Ok.. Det kanske tar några månader innan man konmer i fas... Just denna månad blev det back x antal tusenlappar.. Vi installerade en kamin i huset så hoppas det blir bättre sen :)Jag funderar på att kategorisera efter fasta och rörliga utgifter... Hur gör du? Eller använder du de kategorier som finns färdiga? Vad är bäst för att göra en bra budget tack för tipsen.

    SvaraRadera
  9. Jag gör ingen skillnad på fasta eller rörliga utgifter, men jag har lagt upp de återkommande som automatiska. De kategorier som finns räcker inte till så jag lägger till nya efterhand som de behövs. :)

    SvaraRadera
  10. Ok! Får klura lite...

    Nåt som jag kommit underfund med när det gäller programmet så är det att om jag läger in en räkning som kommit idag då. att den ska betalas den 27/10 så dras det redan nu från tillgängliga medel.
    Är det nåt som går att ställa in eller så kanske det är så en budget fungerar? Kanske är kassabok jag tänker på....?

    SvaraRadera
  11. Jag lägger in räkningen men sätter den inte som 'cleared' förrän den är betald. Då har jag rätt balans i 'Cleared Balance' - hoppas du förstår hur jag tänker. :)

    Samtidigt är det ju som du säger att en budget visar balansen per månad och lönen kommer ju sent i den.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg