Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Stressa av

Jag kan konstatera att jag har fler och fler symptom som tyder på stress. Hjärtklappning, trötthet och en irriterande ryckning i ett ögonlock. Det är egentligen för jäkligt att ens jobb ska driva en dithän att man inte mår riktigt bra. Jag undrar hur många det är i Sverige som lider av ett för högt tempo i arbetslivet?

Oavsett, så är det ju jag själv som blir lidande av att inte lyckas att hantera stressartade situationer. Det gäller att jobba med de hjälpmedel som finns - andning är ett av dem.

Aristoteles sa redan sexhundra år före Kristus att ‘själen är luft. Luften vi andas ger oss själ, liv och medvetande‘. Andningen är bron mellan kropp och själ. Du ska försöka fylla ditt liv med så bra andning som möjligt. Varje cell i kroppen behöver syre och en fjärdedel av syret i varje andetag används för att nervsystemet ska fungera. Det är lätt att tro att andningen bara är till för att underhålla kroppen. Men med en medveten andning så kan du öka närvaron i nuet, skärpa dina sinnen och börja att tänka i nya banor.

Inandningen kallas Qi i Kina, Prana i Indien och Pneuma i Grekland – gamla kulturer har alltid känt till att andningen är viktig. Men i dagens västvärld så andas vi vanligen ytligt – uppe i bröstkorgen. Det är en ansträngande andning som kräver mer energi än den avspända magandningen. När vi andas med bröstet blir andningen automastiskt snabbare, vi får i oss mindre syre, blir av med mindre slaggprodukter eftersom blodkärlen för gasutbyte finns koncentrerad främst i nedre delen av lungorna. Slaggprodukter leder till en surare miljö i kroppen och kan ge muskelbesvär och värk.

En ytlig snabb andning kallas också kamp- eller flyktandning. Den skapar stress, löser ut fetter i blodomloppet och skapar olust. Att bukandas, däremot, har en lugnande och avspännande effekt, den får din kropp att ‘tro’ att allt är lugnt och inga faror hotar. Även att gäspa är oerhört positivt – en gäspning syresätter, piggar upp och minskar spänningarna i kroppen. Se bara på en katt som sträcker sig och gäspar stort. Att andas in genom näsan hjälper oss ytterligare att andas rätt.

Sträva mot att försök att andas med 6 till 10 andetag per minut – det skapar en djup känsla av lugn i kroppen. Lär dig att andas bättre och du kommer att få tillbaka mer psykisk och fysisk energi.

Jag gäspar numera stort på alla de stressiga möten jag bevistar. Och jag bryr mig inte om vad andra tycker om det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg