Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ta tillvara

Nu känner jag mig en aning purken. Ett knä som bråkar och en fot som ger mig fingret - jag kan inte träna genom promenad eller jogging för då får jag veta med ränta att så vill inte knät eller foten ha det. Sitter därför förstrött och bläddrar på nätet kring 'cyklar' och 'gym' för att hitta några lämpliga höstalternativ för att hålla igång kroppen. Har också tankar kring att minska på kolhydraterna lite för att må bättre. Magens omfång har inte blivit mindre under året och ärligt talat så mår jag inte helt bra av att äta socker - jag får lätt hjärtklappning och känner mig utmattad.

Utmattad blev även gårdagens börs med närmare fyra procent minus. Idag har vi en rekyl uppåt men det känns mer som att sätta ström till en död ekorre - den sprattlar men är ändå just död. Det vi upplever nu kallas ju ibland för en konsolideringsfas där det studsar upp och ned lite beroende på vilka nyheter som presenteras eller av vilka andra irrelevanta skäl som helst. Mr Market är en psykotisk natur som är omöjlig att lita till. Jag väljer istället att lita till trenden och den säger inget om att det vänt uppåt.

Varför så många har valt att sitta still i båten är för mig en gåta. Samtidigt så ser jag en viss orsak och verkan i att många gör sina investeringsbeslut utifrån bankernas rådgivare och vad de läser i pressen. Och det är att sälla sig till alla andra i lämmeltåget som far fram utan eftertanke, rim och reson. Nej, bättre är att tänka själv, ta det lugnt och förstå vad man sysslar med. Kan en illa dold imbecill som jag så kan du. Den som äger tålamod äger allt.

Om man nu väljer att läsa nyheterna som påverkar finansvärlden så gäller det att inte blanda in sina känslor. Dåliga nyheter är alltid dåliga nyheter - inte 'lite bra' nyheter. Det behövs en aning objektivitet och kyla. Och jag ser inga bra nyheter alls just nu hur jag än tittar. Det mesta är förhoppningar, lappa och laga, ett litet ljus i en mörk tunnel. Jag är inte pessimistiskt lagd för att jag mer tror på en fortsatt nedgång än en vändning uppåt - jag läser och begrundar och drar slutsatsen att fartyget har fortsatt slagsida.

Idag är det onsdag och helgen kommer rusande. Frugan ska iväg på spahelg med några kompisar så jag och barnen är hemma själva. Jag tänkte att jag skulle överraska med tacos på fredag och sedan 'Lejonkungen' som mysfilm med chips. Och på lördag en utflykt någonstans där det är roligt för barn. Det gäller att passa på - de dagar jag ägnade en helg åt att spika, måla eller fixa är mycket få numera. Sina barn har man till låns och tiden förflyter så fort, så fort. Snart nog så promenerar de vidare själva på livets stig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg