Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Beredd att förlora

Den börsen, den börsen. Det är ingen frisk sådan vi ser. Uppgångarna i veckan visar inte på någon sund reaktion utan mer på ett teflonminne och en önskan om att allt nu är tillrättalagt och i sin ordning. Otålighet är investerarens värsta fiende och mycket sådan finns det nu - var ska man placera sina pengar och få en dräglig avkastning? Jag lutar själv åt att det handlar mer om att rädda de pengar som man har än att tjäna grova stålar.

En absurt stor räddningsfond är det som kickat igång uppgången denna vecka. De underliggande problemen består och den här bilden är en schematiskt bra tolkning av de scenarier som kan förväntas. Jag är orolig och så bör vi alla vara. Försiktighet är en dygd om vi inte vill spela tärning med våra sparslantar.

I det stora hela är jag fortsatt likvid med undantag av små, små poster i förhoppning. Fonderna är avyttrade igen och dessa pengar har jag lagt i Northland Resources och Dannemora Mineral - där får de stanna och glömmas bort för ett tag. Berkshire Hathaway månadssparar jag en liten slant i och en liten post i Realty Income finns i Kapitalförsäkringen.

Mina småskvättar av aktier uppvisar ett intressant mönster. Konsultbolagen går upp, sakta men säkert. Att vi har en arbetskraftsbrist på kompetens inom många områden är tydligt liksom rädslan hos företag att anställa - det ligger inbyggt i den svenska, orörliga arbetsmarknadsmodellen. Mina Skistar har sjunkit något men snart stundar vintersäsongen och det ska bli spännande att se hur den utvecklar sig. Det är billigare nu än förut att åka till Alperna så hur det påverkar är intressant.

I övrigt är jag som sagt likvid till ungefär 85 procent. Jag vågar helt enkelt inte dansa den här dansen - det kan bli rena Hårgalåten av det. Den långsiktiga trenden ljuger inte om att det är fortsatt nedåt som gäller. Så satsa inte några pengar på börsen du inte är beredd på att förlora. I min PPM har jag exempelvis lagt mig helt i Folksams Penningmarknadsfond.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag håller inte med dig när du säger att den svenska arbetsmarknaden är orörlig.Arbetar själv innom anläggningsbranschen,och har under 15 år arbetat på olika projekt runt om i Sverige och värden hos olika arbetsgivare.Ang aktiemarknaden skall den fortsätta ner enligt alla trender,till och med konjukturbarometern pekar neråt.

    SvaraRadera
  2. Bäste Per Penning,

    Du med den kanske mest läsvärda ekonomibloggen, är nog lite för försiktig enligt mig. Det är i såna här tider man ska köpa. Naturligtvis endast väl valda aktieslag.

    Den långsiktiga trenden är alltid upp.

    Tänk på att inga vill köpa aktier när det är billigt. Alla vill köpa aktier när det är dyrt.

    Den kloke P H Börjesson brukar säga; har du pengar så köp aktier.

    SvaraRadera
  3. Hej. Jag har inte din bild av svensk arbetsmarknad. Kanske din bransch ter sig annorlunda?

    SvaraRadera
  4. Tack det var vänliga ord. :-) Och kanske har du rätt. Men det är otäcka tider.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg