Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Billiga julklappar

Nu tindrar snart ögonen hos barnen. Julen står för dörren och med den julefrid, tomte och klappar. Gemenskap med nära och kära, god julmat och vacker julmusik. Härligt om det blir snö med?

Samtidigt, det är en dyr månad, kära december. Löningen i november ska räcka långt och även decemberlönen tas gärna i anspråk för att ordna till det med julklappar och julmat. Januari blir sedan fattig och eländig.

För familjen Penning så har det tyvärr uppkommit kostnader som anstränger mer än vanligt. Katten är sjuk och har fått veterinärvård och bilarna behöver sammantaget fyra nya vinterdäck. Så vad göra? Jo, dryga ut pengarna - mer bang for the bucks. Det kallas att köpa begagnat.

Det är ofattbart fina fynd som går att göra på Blocket vid den här tiden. Människor vill köpa nya, fina saker men har inte riktigt pengarna och säljer därför av det gamla.

Därmed inte sagt att det är värdelösa ting. Nej, det går att hitta finfina julklappar i nyskick till billiga pengar utan speciell ansträngning.

Ett exempel är när jag köpte en BRIO tågbana till sonen för några år sedan. Hade jag köpt alla dessa spår, lok och vagnar nytt hade de säkert kostat ett par tusenlappar. Jag köpte det hela för en femhundring. Idag, när sonen inte leker med tågbanan längre, avyttrar jag den för samma penning. Ett utmärkt nollsummespel.

I år köpte jag ett TV-spel till honom i julklapp. Ett två månader gammalt Nintendo Wii med massor av spel och flera handkontroller. Femtonhundra kronor istället för nästan tretusen och ändå tio månaders garanti kvar.

Att köpa begagnat som nästan är nytt är att köpa billiga julklappar som ända uppskattas och få pengarna att räcka även i januari. Enkelt och begåvat.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg