Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hantera stress

Frågan dyker gärna upp på anställningsintervjun: Är du stresstålig? Ja, svarar vi alla nästan unisont. En vit lögn för de flesta för att kunna hantera stress är inte enkelt. Att vara stresstålig, så som det kallas, är nämligen inte naturligt. Stress har varit en av människans verktyg för överlevnad i hundratusentals år och att försöka lura sin kropp om att allt är lugnt kräver sin man eller kvinna.

Jag erkänner själv att jag kan hantera en viss mängd stress. Men när den når en viss nivå går jag i spinn, börjar tala osammanhängande, svettas och blir lättirriterad. Stress är bra om du behöver lägga benen på ryggen eller klättra upp i ett träd - inte i ett pressat möte, vid en deadline eller affärsuppgörelse.

Utan stress hade vi alla varit döda eller ofödda. Stress är en bra sak men den behöver tyglas, tämjas och hanteras. Lyckas du med det ger du dig själv bättre förutsättningar i allt du företar dig.

Det sägs att det finns två varianter av stress. Den första är den exalterade stressen som dyker upp när du ska göra något roligt, spännande eller lite farligt. Hoppa bungy jump, kanske? Rida en bångstyrig häst? Final i armbrytning? Denna stress hjälper oss att fokusera, hålla oss skärpta och prestera bättre. Den andra typen av stress är oron. Oro är kopplad till bekymmer, panikkänslor eller obehag.

Ett av de bästa sätten att lära sig hantera stress är att inse vad det innebär att koppla av. Koppla av på riktigt, det vill säga. Många tror att slöa vid TV:n eller glutta på Fejjan är att koppla av men sanningen är den att riktig avkoppling kräver att vi sänker hjärnans medvetenhet ned till en nivå som kallas Alpha Theta och det låter sig inte göras vid datorn eller dumburken. Alpha Theta-nivån i hjärnan är gränslandet mellan vakenhet och sömn samtidigt som det är en mycket kreativ nivå bland hjärnans cykler.

Thomas Edison, en av tidernas största uppfinnare, satt ofta framför en varm brasa i sitt hem medan han höll en tung metallkula i sin hand. Om han slumrade till så tappade han kulan och ljudet av det väckte honom. Men eftersom fåtöljen var bekväm och brasan varm så slumrade han snart in igen. Och så föll kulan till golvet igen. Med denna teknik lärde han sig snart att hålla sig precis mellan sömn och vakenhet. Och samtidigt som han vilade sig var han också kreativ.

Du kan fimpa Edisons metallkula och göra samma sak med någon lämplig avkopplings-CD. Att stressa ned och att lära sig koppla av är i sanning en hälsofrämjande gärning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg