Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hungrig

Säg mig, hur undviker jag den där förödande nattmackan?

Säg inte att jag ska dricka ett glas vatten och sedan bums i säng. Det fungerar inte. Tusan, var har jag lagt karaktären någonstans?

Jag var ju på hälsokontroll härförleden och jag borde vara vaksam kring mitt midjemått. Jag är inte sugen på att ha putmage och bli 'gubbe'. Hade jag inte haft knäont så hade jag sprungit i slingan. Men nu får det bli gymmet, helt enkelt. Sitta och sura på en motionscykel, det ska jag göra.

Ett hänglås på kylskåpet - skulle det fungera?

Nej, nu går jag till kökskranen och tar mig ett trist, glas, kallt vatten. Fanken..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Mitt bästa tips är att ta den där nattmackan och göra av med den dagen efter genom träning som du tycker är rolig. Ett tips är att hitta något som du kan göra tillsammans med din familj. Långpromenad i skogen på under helgerna på något ställe ni aldrig brukar vara. Ta med matsäck och bra kläder så kan ni vara ute många timmar och komma hem först till middagen. Den smakar ju då naturligtvis mycket bättre om ni har gjort er "förtjänta" av den. Kaloriförbrukning ca 1000 kcal mer än vid stillasittande för en 80 kg man vid promenad i medelhögt tempo 5 h. Börja träna något tillsammans med dina barn. Klättring är en utmärkt familjeaktivitet. Kolla om det finns något klättrecenter i närheten av där du bor.

    Ett annat sätt att göra sig förtjänt av nattmackan är att tänka på ett jämnare intag av energi. Ät lite mindre till middag/lunch och ta det på kvällen istället. Om du äter middag kl 18 och äter frukost kl 7 morgonen efter så innebär det att kroppen har varit utan energi i 13 h! Tänk dig att gå en hel dag utan mat. Då är man ganska hungrig och trött. Om du äter nattmackan vid kl 22 så får du se om det känns bättre. För vissa funkar detta utmärkt.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Härligt, det var ett uttömmande svar och många fina förslag. Är dock höjdrädd. Men får se vad som kan göras istället. Tusen tack! :)

    SvaraRadera
  3. Gå över till LCHF kost så försvinner suget och du kan njuta av maten och livet utan att "plåga" knäet eller kroppen. Med rätt ingredienser i kylskåpet behöver du inget hänglås.
    Känner du inte för att sura på motionscykeln så ta en stor bit brieost, god kanske salami och kanske ett glas vin (eller en whisky) hemma i soffan. Det håller dig smal och kroppen mår bra.
    Jag har tappat 25 kilo utan motion och äter god LCHF-mat varje dag. just nu avnjuter jag en kopp kaffe med 40% grädde och till det en stor bit ost. Det blir minus på vågen. Härligt!

    SvaraRadera
  4. Är det så, Anonym 11:16? Ingen risk för hjärtinfarkt?

    SvaraRadera
  5. Absolut inte. Bara googla. Finns mängder med människor som gärna berättar hur bra detta är. Börja t.ex. här http://www.kostdoktorn.se/lchf.
    En bra "investering".
    Vågar lova att du inte ångrar dig =)

    SvaraRadera
  6. Intressant. Boken 'Matrevolutionen' har jag ju liggande här hemma.

    SvaraRadera
  7. LCHF kanske funkar för vissa, inte för mig. Det är är också en diet som inte är särskilt snäll mot plånboken.

    Mitt tips till att hålla vikten är att 2-3 gånger om året köra en period med en VLCD kur (Very low calorie diet), då dricker man 5-6 shakes om dan i 2-3 veckor.

    Det ända som funkar för mig iaf, man får pina dom få veckorna men kan äta gott resten av året.

    SvaraRadera
  8. Hmm? Frågan är om min karaktär pallar det? :/

    SvaraRadera
  9. Ett inlägg till. LCHF är inte dyrt eftersom man per automatik inte orkar äta så mycket och inte heller har det minsta behov av att äta godis och annat skräp.
    Idag lagade jag en vad jag tyckte lämplig portion efter halva beslöt jag mig för att spara resten tills i morgon för jag var helt enkelt proppmätt och är fortfarande fyra timmar senare.
    Nej, Per läs boken och lite till och njut av livet och maten, det gör jag och som sagt i början på året vägde jag 25 kilo mer än jag gör idag.
    Jag funderar på att skriva en artikel om min lyckade viktnedgång -25 kilo på 30 år. Ja, du läste rätt, alla dessa år har jag prövat diverse dieter och försakat det mesta för att varje gång återfalla. Nu äter jag när jag vill, tar ett (flera) glas vin eller en irish coffee när jag känner för det och mår så himla bra.
    Fast lite rätt har ju Anonym 2, det har blivit dyrt för alla mina dyra arbetskläder och skor ligger nu i förrådet. Har ju varit tvungen att köpa nytt, 4 storlekar mindre i kläder och 1 storlek mindre i skor. Värt varenda krona =)
    Lycka till!

    P.S Tack för din trevliga blogg.

    SvaraRadera
  10. Tack nu ska boken läsas. Helt klart. :-)

    SvaraRadera
  11. Diet hit och kur dit. Om du som jag inte pallar med såna grejer så är det bara att räkna ut ungefär hur många kcal du behöver per dag. Det finns många varianter på nätet att använda. Dom är naturligtvis inte 100%-iga men dom duger. Man ska inte vara helt exakt heller för då blir det ju sjukligt :-) Det är ju som med ekonomin. Visst är det bra att göra budget etc. men man får inte bli slav under den.

    Så alltså när du har kollat hur många kcal du behöver per dag så är det bara att hålla lite koll på föpackningar och sånt så vet du ungefär hur mycket saker och ting innehåller. En kvällsmacka med det och det pålägget = 300 kcal osv. Går du upp i vikt är det bara att äta lite mindre, går du ner i vikt så är det ju bara att börja äta lite mer när du känner att du fått en kropp som du trivs med. Jag gillar att använda den trevliga formeln KISS som du själv har refererat till några ggr. Gör det enkelt så kommer du att fortsätta med det. Inkomster och utgifter, bara det att när det gäller kalorier så brukar man vilja gå minus till skillnad från när det gäller pengar :-)

    Och träna. Det ska vara kul och det måste inte vara jobbigt hela tiden. Kom ihåg att du äter rätt och tränar bra inte för att bli yngre, utan för att åldras långsammare :-)

    /Samma anonym som i första inlägget

    SvaraRadera
  12. Klokt, jag tar åt mig och ska verkligen anstränga mig för att inte anstränga mig för mycket. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg