Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

I tröstens stund

Tog några dagars välbehövlig paus ifrån att använda dator på hemmaplan. Kände mig helt enkelt mätt på att peta på tangenter och de anslag som gjordes på jobbet fick räcka. Det var helt enkelt inget roligt.

Roligt var däremot att börsen tog ett mäktigt glädjeskutt upp i skyn på grund av olika finansåtgärder. Huruvida det blir en baksmälla igen efter detta är väl sannolikt men idag var det fest.

Jag valde idag att köpa en omgång av Dignitana, ett företag som tillverkar en produkt för att förhindra håravfall vid cytostatikabehandling. Det visade sig vara ett lyckokast och aktien steg idag med drygt 15 procent. En spekulativ anledning till den kraftiga stigningen är att Dignitana byter lista från Aktietorget till Nasdaq OMX First North i detta månadsskifte.

Det rasar ju en debatt om huruvida det är moraliskt att tjäna pengar på vårdrelaterade företag. Det är ingen enkel fråga. När det gäller vårdtjänster som köps in av våra gemensamma landsting och skattepengar är jag en aning tveksam. Företag så som Dignitana kan naturligtvis också betraktas i det ljuset. Hur skulle jag kunna glädjas över att mina aktier stiger i värde när de är direkt relaterade till cancersjuka människors önskan om att få behålla lite värdighet i sin svåra stund?

Svaret är inte heller det enkelt, men om jag ställer min investering i Dignitana i kontrast till att äga aktier i exempelvis Swedish Match, vars produkter är direkt relaterade till cancer, känns det mycket enklare. Hellre att jag bidrar till företag vars uppgift är att förenkla och hjälpa människor än de företag som stjälper desamma. En vacker dag, eller snarare gråmulen, så kanske det är jag som behöver trösten med att bibehålla lite hår på huvudet.

Är det inte rimligt att tänka mer än kring avkastning och utdelning när det gäller att äga fonder och aktier? Hur ser du på saken?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej,
    Jag ser mina investeringar i bioteknikbolag som ett sätt att bidra till forskningen, genom ex. nyemissioner tillför vi aktieägare kapital så utvecklingen kan fortsätta.

    SvaraRadera
  2. Precis så, Finansmamman. Att bidra till att ta fram produkter till gagn för människor är rätt väg att gå. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg