Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Det blir bra

Idag så är det nyårsafton 2011. Ett år har passerat revy, vi har blivit ett år äldre allesammans och klokare. Förhoppningsvis så har vi höjt vårt medvetande kring vår privatekonomi och vad det innebär i uppoffringar att arbeta mot ekonomiskt oberoende och ekonomisk frihet. Alla inkomster och utgifter ska fram i ljuset, det är min erfarenhet.

I denna stund är nyårslöftet en tradition. Att dyrt och heligt lova sig själv att börja träna eller att sluta slå barnen. Att bli en bättre människa för det tror jag att de allra flesta vill, oavsett utgångsläget. Jag är optimist om människan - det är helt i sin ordning för mig att vår förmåga till empati kan förklaras i termer av fördelar under evolutionen. Likväl så är det också sådana egenskaper som gör oss till just människor - och att vi har valfriheten till goda eller onda handlingar. Och de som förringar de som gör gott har mycket att lära.

För att vara snäll är inte dumhet, förnöjsamhet är inte lättja, medkänsla är inte att lägga sig i, generösitet är inte slösaktighet, vänlighet inte inställsamhet utan mänskliga värden värda att vårda och utveckla. Viljan att vara ett stöd och en hjälp för sin omgivning och lyfta andra och skapar potential - det är de människorna som är de sanna hjältarna.

Inställning är allt. Väljer vi att se svart blir det svart. Perception skapar det som vi har framför ögonen. Inte är det lätt att hitta ljus i svåra stunder i livet, men att inte försöka hitta det alls gör allt ännu svårare. Aldrig att man får bli handlingsförlamad. Att skriva ned sina tankar för att bringa ordning i ett kaos kan hjälpa. Att från sina anteckningar sedan formulera en handlingsplan leder fram till nya, bättre stunder - oavsett om det gäller ekonomi, familj, vänner, sjukdom eller död. Allt kommer att bli bra.

Ja, allt kommer att bli bra. Det finns inga andra alternativ. Om jag väljer att nu och här att måla mig en ljus bild av framtiden - min egen och vår gemensamma - då kommer det också att bli så. Att förverkliga drömmar handlar om att vakna upp från dem och agera. Bestäm dig för att 2012 är året då allt slutligen blev bra.

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig, dina nära och kära. Skåla in det nya året med tillförsikt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg