Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Måttanpassning

En sväng efter jobbet på stormarknaden på jakt efter julklappar. Det blev några stycken och ett rejält hack i plånboken. Julen kostar pengar, minst sagt. Det finns sina skäl att invänta mellandagsrean men då blir det ju tomt under granen och det lägger sorti på julstämningen. Vi får väl istället se det som att vi ger vårt bidrag till den sviktande konjunkturen?

Min egen julklapp från mig själv till mig kom idag med posten. Måste erkänna att jag var spänd då det handlade om en skjorta ifrån Tailorstore. Jag har sneglat en del på deras hemsida, dels för att det verkade spännande att designa en egen skjorta och slippa stå i raden av Dressmannskjortor längs julbordet, dels för att  jag fått höra att kvaliteten är hög. En kollega med ganska runda mått och långa aparmar berättade att han köpte alla sina skjortor på Tailorstore - för i vilken affär fanns hans udda mått? Lite lustigt var att han fick ett samtal ifrån Tailorstore efter sin första beställning för att bekräfta att han verkligen hade skrivit in rätt mått. Kundservice men en aning generande? Nåväl, det blev en skjorta i tyget Algoz Navy enligt bild och måtten blev perfekta även för mig. Snygg ska jag vara imorgon vid årets första julbord.

Börsen fascinerar mig. Det finns inga ledstjärnor att följa utan allting tycks gå i vågor. Vilken börsanalytiker vågar satsa något alls på ett vad i endera riktning? Se bara på bilden. Den visar OMXS30 de senaste 3 månaderna. Kan du se trenden? Jag har ingen aning och för inte ens med en 3-årsbild som den nedan så vet man vart det bär. Det enda som finns att hålla sig i är de glidande medelvärdena som även om MA-20 och MA-50 är som nervösa, slingrande ormar. Men tittar vi hur det historisk sett så liknar dagens formationer en bulltrap - det lutar åt att det fortsatt lutar nedåt.

Så vad göra? Jo, jag sitter still utanför båten, på land med pengarna i en låda. För feg, helt enkelt. Men lite realist också.

Nej, nu är det dags för en god kopp kaffe och ett avsnitt av 'The Pillars of the earth' - den spännande serien som bygger på Ken Follets bok med samma namn. Dessutom tycks jag behöva avstyra ett bråk barnen emellan. Snälla barn får julklappar?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Ja Per. Vad ska man göra? När det gäller aktie- och fondaffärer (i väldigt grova drag) kan jag känna att det är för sent att sälja och för tidigt att köpa.

    SvaraRadera
  2. Jag handlar små poster enligt listan nere till vänster. Några av de bolagen är rena förhoppningar medan andra har god direktavkastning. I övrigt är jag passiv och avvaktande. :)

    SvaraRadera
  3. Men som sagt, det är mycket man inte förstår. Idag rusar exempelvis Eurocon från 3.50 till 3,95. Hittar ingen info om varför mer än att det är Swedbank som agerar mäklare i de flesta av affärerna. Men jag vet å andra sidan att Eurocon är ett bra bolag. :)

    SvaraRadera
  4. Hej Per!

    Försöker få mina föräldrar att ta större ansvar för sina pengar, men vet inte riktigt vilka verktyg (böcker osv) jag ska ge dom. Jag tycker du har sunda värderingar och undrar om du har något julklappstips i bokform eller dylikt jag kan ge dom? Inget allt för avancerat utan mer som en början inom allt inom privatekonomi där det ska tycka att det är någorlunda kul och inse att det inte är alltför svårt. De har det gott ställt, men tycker de litar för mycket på sin bankman. Som sagt har du något julklappstips som jag kan ge dom i form av bok eller dylikt?

    God Jul!

    SvaraRadera
  5. God Jul på dig, Rob! :)

    Med tanke på att dina föräldrar gärna lutar sig mot en bankman så tänker jag på boken 'Så kan alla svenskar bli miljonärer' som är lättläst och innehåller nog så bra kritik av 'banktjänster' också. 'Rik på riktigt' här nere till vänster är en fantastisk bok som knyter ihop livet med privatekonomin. Boken 'Ett rikare liv' är också mycket läsvärd för de flesta.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg