Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tjäna pengar på internet

Att ha en hemsida, det är roligt det. Inte minst att ha en blogg som en och annan läser. Om nu så är fallet, varför inte försöka tjäna pengar på det? Allt som är roligt, som kan anses vara en hobby som sedan dessutom genererar lite intäkter, det är väl allas våta dröm?

Det finns de som gör detta till en förfinad konst med SEO, en förkortning för Search Engine Optimization, vilket går ut på att dyka upp så tidigt som möjligt bland sökresultaten för de sökord man vill att användarna ska hitta. SEO är i sig en industri och många företag erbjuder tjänster i den nischen. I grund och botten handlar det om försök till att manipulera exempelvis Google att 'tro' att din sida innehåller det bästa sökresultatet, vilket naturligtvis inte alltid är fallet. Det här är ett pågående slag mellan sökmotorerna och SEO-experterna.

Söker du efter 'kassabok i excel' på Google så ligger den här sidan högt uppe, minsann. Och varför den gör det har jag faktiskt ingen aning om - jag har inte ägnat någon tid åt att göra något speciellt med det. Tydligen så tycker Google att min sida har lite kassaboks- och excelinnehåll - så sant.

Jag har med intresse läst en blogg som heter 'tjäna pengar på internet' där Rasmus visat sig vara en hejare på att tjäna just pengar på internet. Även jag vill ju kunna skaffa slantar via en hobby, kanske det gäller även dig? Jag har med Rasmus sida i min bloggroll då det skrivs en hel del matnyttigt för sådan som mig - bloggare, alltså.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag tackar för omnämnandet av min blogg :)

    Alltid grymt kul när allt jobb blir uppskattat och inte minst när en ekonomiblogg av högsta rang nämner den !

    SvaraRadera
  2. Ja vem vill inte tjäna pengar på nätet? Kan bara hålla med om att Rasmus blogg är klart läsvärd, eftersom man hittar en mängd schysta tjäna pengar knep på den sidan. Men det ser ut som den här bloggen också innehåller en hel del matnyttig information.

    SvaraRadera
  3. Vet inte riktigt om det är allas våta dröm att tjäna pengar på Internet. Men jag håller med om att ifall man har en blogg eller en hemsida så kan man försöka tjäna lite extra pengar på den. Det är heller inte så svårt som många tror.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg