Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Unga krediter

Det är svårt att hantera pengar, speciellt för de yngre. Att nu läsa att modebloggläsande, unga kvinnor hamnar hos kronofogden på grund av postorderköp på nätet ter sig därför inte så förvånande. Näthandel är på stark frammarsch och betalningsalternativen blir allt smidigare. Det är lätt att handla på nätet och det går att göra impulsmässigt mycket enklare än i en butik.

Ett exempel på ett företag som tjänar fina pengar på kreditbetalningar är Klarna ,som många nätföretag använder sig av, som tar över det säljande företagets kreditrisk och fakturahantering och dessutom ger kunden lockande avbetalningsmöjligheter eller framflyttande av förfallodatum. Eller som Klarna själv skriver på sin hemsida - 'få varan först och betala sen'. Varför alltid detta 'sen' som är så lockande för den som saknar pengar? En utmärkt affärsidé men bevisligen en som gör livet svårare för många människor - inte minst barn.

Det finns många lockelser för unga människor som vi föräldrar gärna ser att vår barn låter bli att skaffa sig erfarenhet kring. Samtidigt så är det ju erfarenhet som skapar vishet. Så hur lär vi barnen att hantera pengar och inte minst krediternas lockelser innan de är myndiga och vuxna, åtminstone på pappret? Inte vill jag att min egen dotter ska hamna i kreditfällan den dag hon ska stå på egna ben. Att lära barn om pengar är sin sak - men kreditkort?

Att vara överskuldsatt innebär att du har återkommande problem med att betala sina räkningar och balansera dina skulder. Och att göra sig själv överskuldssatt i dagens Sverige är så lätt, så lätt. Att skaffa sig korta krediter är som att stjäla godis från små barn, med den skillnaden att det är du själv som blir det bestulna barnet. Vissa blir tv-profiler i 'Lyxfällan'.

Glädjande är att privatekonomi numera är med i läroplanen för gymnasieskolan och ingår i samhällskunskap. Tydligen ska också privatekonomi vävas in bättre i matematiken tillsammans med problemlösning. Det kan behövas.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det är skrämmande enkelt att få krediter via postorderföretag. Jag kämpar själv med att betala av skulder hos bl a Klarna. I och med att jag alltid haft jobb och tjänat ok så har min bristande förmåga att hålla i pengarna inte varit något större problem. Bara det "vanliga".. att man inte har så mycket pengar kvar dagarna innan lönen kommer. Men sedan när jag började studera och var föräldraledig (med lägsta ersättningen) så började jag shoppa på kredit när pengarna inte räckte. Nu när jag ser tillbaka så förstår jag inte hur jag tänkte, men jag antar att jag inte tänkte efter alls utan bara lockades av att enkelt kunna skaffa mig saker som jag behövde. Det är inte stora Lyxfällan-summor det handlar om, men det är ett problem för mig att pussla ihop allt varje månad. Eftersom jag fortfarande studerar så har jag inte möjlighet att betala av stora summor varje månad, mycket av det jag betalar in äts upp av räntor. Ett exempel (ungefärliga siffror): Just nu har jag t ex en skuld på ca 8000 kr hos Ellos, jag betalar in lägsta avgiften varje månad (jag har andra skulder som "kostar mer" så jag prioriterar att betala av dessa först). Summan jag betalar är 330 kr, av dessa är 167 kr ränta.. Planen är att jag om någon månad kommer kunna prioritera Ellos-skulden och betala av den i snabbare takt. Men det är så det ser ut! Ett evigt pusslande. Visst finns det andra lösningar i mitt fall.. det finns extrajobb jag skulle kunna ta som skulle radera skulden snabbare. Jag skulle kunna amortera liiite till men jag vill också sätta av pengar till en bra buffert och kunna ha en ok tillvaro med bra mat etc för barnens skull. Det är ju olika hur man tänker där och jag vet inte vad som är bäst. Det värsta med hela upplevelsen är att jag fastnade i något slags "beroende". Jag insåg nämligen redan efter ca ett år att jag inte kunde fortsätta att shoppa på kredit. Jag sökte då för första gången i mitt liv information om ekonomi och kom till insikt om hur jag hanterade ekonomiska frågor (inte bra!) men trots detta så trillade jag dit igen gång på gång och valde "faktura". Det har varit en kamp att sluta med sånt beteende och istället välja att se sanningen i vitögat. Nu är det skönt att varje månad se skulderna minska sakta men säkert, jag har halverat min skuld, och det kommer vara ett underbart ögonblick när allt är slutbetalat och jag är helt skuldfri.

    Sofia

    SvaraRadera
  2. Sofia, jag tror dig. Men som du skriver - det är lätt att trilla dit igen på grund av tillgängligheten av krediter. Dyrt blir det också. Och så blir man lätt sur och trist över att inte få det att gå ihop. Jag har också varit där. :/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg