Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ett riktigt dåligt case

Sparar du i fonder? Har du bra koll på hur de fungerar, vilka avgifter du betalar och vad det är du faktiskt köper? Känner du till vad som fonden investerar i?

Nytt för mig är att det är helt lagligt för ett fondbolag att i en fond investera i andra fonder ur den egna fondportföljen och därmed låta kunden betala dubbla fondavgifter. Läs gärna denna mening en gång till. Låter det inte horribelt? Det är helt i sin ordning att göra detta, det finns inga förbud mot att ta ut förvaltningsavgifter flera gånger och heller inga krav på att informera sina kunder.

Enligt finansinspektionen så finns det inget mer än ett etiskt krav på att informera om att dubbla förvaltningsavgifter tas ut. Dock är det förbjudet att ta ut köp- och inlösenavgifter ur koncernegna fonder.

Ett fondbolag som ägnar sig åt dylik smutsig byk, där forne tennisstjärnan Stefan Edberg och HM:s Stefan Persson är delägare, är Case Asset Management där fonden med just namnet Case placerar i svenska börsbolag, fonder och onoterade värdepapper. Fonden är i sin tur till 11 procent investerad i den egna fonden Safe Play men också i blandfonden Fair Play. Vilka fina namn det har? Hycklande på hög nivå och en spottloska i ansiktet på kunderna, vill jag hävda. Eller kanske det har med tennis att göra?

Efter kritik från Finansinspektionen så 'överväger man nu att ge kunderna informationen', allt enligt VD. På företagets hemsida finns nu också upplagt företagets egen syn på saken och skriver att 'Case har tagit till sig vad som är kutym i branschen och våra fondandelsägare skall från och med nu ej erlägga s.k. dubbla fondavgifter'. Tja, när någon uppdagar att man har fingrarna i syltburken, så.

Men oavsett så är ändå mitt råd att ge tusan i fonder i så stor utsträckning som möjligt. Det är svårt att veta vad det är man satsar sina slantar i. Själv håller jag mig till svenska, billiga indexfonder så som Avanza Zero och till billiga korta och långa räntefonder så som AMF:s två fonder. Jag har inte ork och intresse att fördjupa mig i fonder och det är just det som bolagen utnyttjar. Ge tusan i att göda finansfolket och behåll dina pengar själv. Köp aktier i direktägande istället.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. storbolagens mixfonder och liknande placerar i sina egna fonder, men jag kollade upp detta för ca ett år sedan och då betalade man INTE dubbla avgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är skillnad på girigheten..

      Radera
  2. Bra Per. Sånt där svineri ska ut i ljuset.
    Själv har jag fonder av olika slag som jag köp direkt från olika fondföretag. Men man kanske ska satsa på aktier istället? Låter som en bra idé. Vet inte varför jag inte gjort det tidigare.
    Hur gör du? Har du exempelvis ett ISK hos Avanza och köper och säljer genom dom? Vad har du för råd för att komma igång?
    Man kan väl ha flera ISK? Gud vad mycket frågor. Svara på det du hinner och har lust med (förstås). Tack.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg, du med! :)
      Jag föredrar direkt aktieinnehav före fonder. I dagsläget är det dock svårt att ge goda råd - för mycket osäkerhet.

      Radera
  3. Ja vad ska man säga, Jag är väl inte direkt förvånad då de verkligen gör allt för att tjäna lite mer pengar. Men nu borde de väl nästan börja skämmas tycker man

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr är etiken låg hos de här bedragarna. Förvånad är inte heller jag.

      Radera
  4. Klart är att man är för bakom ljuset. Jag har bytt ut en massa fonder (som jag blev reko0mmendera av banken). Tyvärr är bankerna rena banditerna. Helt otroligt hur de kan få fortsätta sko sig på sina kunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterst sällan vi ser att de här fondbolagen eller bankerna går i polemik kring sina avgifter. Det är ju en av födokrokarna oavsett hur stöldbetingat det ter sig.

      Radera
  5. blir man förvånad,-Nej, mycket skall ha mer..idioter

    SvaraRadera
  6. Känns ju helt galet!
    Tack för informationen. Bra skriven artiekel!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg