Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tisdagsfika

Två dagar in i veckan. Jag sitter här och förundras över en kopp java hur börsen steg idag och hur den  fortsätter på den andra sidan den stora pölen. 1,26 procent på Stockholmsbörsen och nu tutar mina amerikanska teknikaktier Apple, Google och Microsoft vidare uppåt - i skrivande stund 2,92 %, 2,09 % och 1,97 %. Jag tackar Lundaluppen för den analys som gjorde att jag tog steget att köpa dessa tre.

Nya höjder på bensinpriset och det är aldrig roligt för en bilpendlare. Familjen Penning har till viss del kompenserat detta nu genom att byta en stor bil mot en liten. Samtidigt så inser jag att det inte är hållbart i längden med ett bränslepris som stiger i den takt som nu är. Distansarbete borde komma mer på agendan hos både politiker, företag och privatpersoner.

Idag kom det färgglada brevet ifrån pensionsmyndigheten. Jag bläddrade lite avmätt i foldern då det inte är något nytt att läsa - det hela finns ju redan bättre sammanfattat på Min Pension. Tanken slog mig dock aldrig att jag skulle göra en konstart av mitt pensionsbesked så som vissa andra.

Styrketränat har jag gjort idag, minsann. Förkylningen har släppt och jag har kunnat börja investera igen i min nuvarande och framtida hälsa. Ett dåligt knä tillåter mig dock inte att jogga så när det nu blir lite mer vår ska jag försöka cykla lite mer.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg