Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Fallera

En sådan fantastisk vårdag vi har här i södra delen av landet. Ja, det är mer sommardag än något annat. 24,5 grader i skuggan läser jag på utetermometern. För inne - där befinner jag mig. Idag är både jag och sonen sjuka. Rejält hängiga är vi och jag är hemma och vårdar, så att säga. Jag försöker att jobba lite på distans men siffror och text flyter tidvis samman och huvudet tänker långsamt. Samtidigt så finns det så mycket jobb kvar att göra innan sommaren får lov att göra antågande.

På svensk börs är det höstväder, trots årstiden. Stockholmsbörsen är synnerligen sur, surare än någon annan börs i västvärlden. Anledningen till detta är till stor del att den svenska kronan faller i värde vilket i sig ger en hävstång nedåt för utländska investerare. Då finns det tryggare valutahamnar att lägga till i. Därför ser också vi svenska småsparare våra investeringar dramatiskt falla i värde.

Utöver detta så är det många olyckskorpar som kraxar extra högt på grund av krisens Grekland och Spanien. Samtidigt så har i sak inget förändrats bara för att fler ropar på vargen. Krisen är densamma och även om Sverige inte är isolerad från den har vi faktiskt sunda statsfinanser och många företag går bra och har överraskat positivt. Dessutom är det så att svenska, innovativa småföretag erhåller större intresse kring sina lösningar i exempelvis energieffektivitet, tekniklösningar och annat som kan hjälpa större företag att förbättra sin konkurrenskraft. I goda tider finns helt enkelt inte den tiden för dessa företag - då är det tuta och köra som gäller. Att ta marknadsandelar är svenska företag duktiga på i konjunktursvackor.

Att köpa aktier med svenska pengar på utländska börser blir så klart dyrare. Men det finns ju svenska bolag att välja istället. Var, hur och när vi bottnar är inget vi vet. Men att köplägen för långsiktiga investerare blir allt fler och attraktivare med en fallande börs, det är helt säkert.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Även fast denna blogg inte faller in klockrent i kategorin miljon-bloggar så har vi valt att ta med den ändå, då det är riktigt bra content!

    en länk till perpenning finns nu på sexnollor.se! Känner du till någon miljonblogg som vi inte har tagit med? tipsa oss då snarast!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg