Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Pension eller fattighjon?

En lagom munter dag då en av familjen Pennings två katter fick lämna jordelivet efter drygt nio år. Flera olika sjukdomar som sammantaget innebar både tabletter och sprutor gjorde att jag och frun tog det svåra beslutet att låta henne somna in. Det föga trevliga uppdraget att ta damen till veterinären föll på kära frun och naturligtvis blev hon tagen av det. Barnen var ledsna och grät. Själv var jag mer lättad än låg då jag känner att det var det rätta att göra. Men att råda över liv och död är svårt, så svårt.

Mindre besvärligt är det att tänka rätt och göra gott för sin framtida pension. Vi vanligt folk, som inte likt skenheliga politiker kan dra oss tillbaka efter ett par mandatperioder i Riksdagen, behöver måna om våra slantar. Det finns all anledning att värja sig mot rådgivarna och försäkringsförmedlarna som ringer och vill sälja på dig lösningar för din pension. Jag får allvarliga ticks när jag läser om vilka löner dessa människor lyckas skaffa sig på obetänksamma kunder.

Att spara privat till sin pension kan vara klokt om man är skuldfri, anser jag. I annat fall är det bättre att amortera på sin skulder samtidigt som man lägger lite mer vikt på att hantera de två delar av pensionen som vi kan påverka - premiepensionen och tjänstepensionen.

Premiepensionen, som också kallats PPM, hanterar du på Pensionsmyndighetens hemsida. Hur en lämplig placeringsinriktning ska se ut finns det många bud kring. Själv fokuserar jag på de indexfonder som är billigast. Förhoppningsvis har du också tjänstepension som betalas av din arbetsgivare. Denna kan placeras på två sätt - i en traditionell försäkring eller en fondförsäkring. Här rekommenderar jag att nyttja fondförsäkringen för att kunna göra egna fondval.

Om du likt mig har arbetat hos flera arbetsgivare har du troligen också flera försäkringar hos flera bolag. Dessa kan du kika på hos Min Pension. Själv har jag valt att samla mina olika försäkringar hos AMF Pension. Hur du går tillväga finns det information om hos Collectum. Vad som är viktigt är att hålla nere sina kostnader och avgifter kring sin pension då dessa raskt urholkar ditt kapital om de är för stora. För egen del har jag minst sexhundratusen kronor att placera fram till det att jag fyller 65 år och dessa vill jag behålla så mycket som möjligt av själv.

Idag är det förresten 100 år sedan August Strindberg avled. En kontroversiell författare var han men också en nagel i ögat på auktoriteter. Enligt Stefan Bohman som är chef för Strindbergsmuseet så skulle August Strindbergs budskap till dagens människor vara att 'tänka själv'. Ett utmärkt råd, inte minst när det gäller pensionen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg