Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vårens första dag

Det har varit tyst från mig under ganska många dagar. Likt en karriärist har jag slitit hårt ett antal veckor - dock utan ambitionen att klättra på någon dylik stege. Jobbet har krävt vissa tribut men för stunden är det något lugnare. Lagom till sommarmånaden Juni så ska allt vara tillbaka till det normala, hoppas jag.

Jag klagar inte då det är ganska roligt. Mindre bra är att tiden inte räcker till åt det som är viktigare i mitt liv - barnen och hustrun och mina fritidsintressen. Jag har en oas att ösa ur när det gäller pappor som prioriterat sina jobb före barnen så det misstaget tänker jag inte göra. Jag älskar dem och kan knappt hejda mig i mina tankar kring hur deras framtid ska bli. Jag målar den i ljust och jag vill vara en del i den. Det hoppas jag på att jag får.

När man jobbar som jag gjort ser man också våren från kontorsrummet genom en smutsig fönsterruta. Det är lätt ångestframkallande, vill jag säga. Att missa vårens första dagar vill jag inte alls göra.

En av mina favoritartister är Laleh och denna klart lysande stjärna har gjort mig lätt förälskad. Så mycket livsglädje och beslutsamhet som finns hos denna kvinna är oerhört smittsamt och gör mig på så gott humör. Efter att ha sett TV-programmet 'Så mycket bättre' på TV4 och nu lyssnat på skivan 'Sjung' så har min puls blivit ett snäpp mer distinkt.

'Vårens första dag' är sprudlande, ohejdbar och lyckobringande. Lyssna - och spring sedan ut och njut av din stora dag.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg