Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lönlöst

Idag är jag en aning sur. Jag fick inget erkännande alls för mitt engagemang och slit under det senaste året. Någon rejäl löneförhöjning kan det inte kallas då jag fick knappt 3 % i påslag. Det kallas för löneförhandling, men denna process har inget med någon förhandling att göra på min arbetsplats. Hur fungerar det på ditt arbete?

För några veckor sedan så meddelar HR, som det så vackert heter, att förhandlingarna mellan företaget och facket har påbörjats. Någon mer information blir det inte utan nästa steg är att under femton minuter diskutera med sin chef varför man anser sig vara värd några fler kronor i lönekuvertet. Att jag slitit hårt under våren glöms snabbt bort och bagatelliseras. Allt handlar om en kamp om några futtiga procentenheter som ska fördelas ut på ett antal medarbetare. Nej, på min arbetsplats fungerar det hela illa.

Slutligen så erhåller medarbetaren ett besked om vad det blir för småpengar. Att påverka detta är beslut är i det närmaste omöjligt då personalen inte är mer än huvuden i organisationsträdet. Kasst.

Det är svårt att göra skillnad och därför ligger det nu nära till hands att byta jobb. Inte för att jag har något behov av att arbeta mera utan snarare lite mindre. Samtidigt så vill jag ha lön för mödan. Tog relativt omgående kontakt med en rekryteringsfirma för att sondera terrängen.

Några som verkligen fick lön för mödan var de anställda på företaget Nominit i Värnamo som får mellan en och två miljoner i bonus. Att jobba i en verksamhet som inte är börsnoterad och där ledningen dessutom förstår att personalen är viktig - det kan då vara en vinstlott.

Nu stundar snart semester så int' ska jag va bitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , intressant?

Kommentarer

  1. Du har ju rätt att när som helst under året diskutera din lön med din chef. Det hade jag gjort. Det finns ju en mängd argument som du borde fundera igenom och se vad som "passar in" på dig. 1). Löneläge - Ligger du snett i jämförelse med andra som har samma typ av arbete. 2) Motivera genom att rada upp de insatser som du har gjort under året. 3) Om det arbete du utför inte ger den löneförhöjning du önskar fråga vad du ska göra för att få X kronor i lön.

    Under löneförhandlingsperioden brukar det inte finnas utrymme för extra påslag. Däremot vet jag att många företag har större möjlighet att tillgodose lönejustering senare på året. För det är det jag tycker du ska prata med din chef om. Säg att du vill diskutera en lönejustering. Det finns alltid pengar till de som utför ett gott jobb. Om din chef anser detta också så är det hans jobb att meddela detta uppåt.

    Jag har själv fått lönejustering i slutet av året efter en extra sittning med min chef.

    Och jag vill påminna om att det är faktiskt ofta personer som är högljudda som får sin vilja igenom, inte nödvändigtvis dem som är viktigast.

    Lycka till!

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Andreas för värdefulla kommentarer. Jag tar en runda med det här efter sommaren då läget lugnar sig. :)

      Radera
  2. Löneförhandlingar handlar som du säger sällan om förhandling. Men 3% är väll inte helt tokigt. Tror att mitt avtal snittar 2.6% i år.

    Men med det sagt, förstår jag frustrationen. Brukar själv vara ordentligt förberedd inför förhandlingarna och brukar sällan lämna dom nöjd :/

    //beardo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är så klart ett missförstånd, se följande kommentar.

      Radera
  3. "Det kallas för löneförhandling" Jasså? Möjligtvis av gemene man som har misstolkat det hela. Det är ingen förhandling utan en LÖNEREVIDERING. Förhandlar om din lön gör du innan anställningen tar vid, du får ny befattning inom bolaget osv. Inte varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filip, du har rätt - det är en revision, så klart. Däremot så vill min arbetsgivare gärna ge sken av att man är en part i målet, vilket inte tycks vara fallet.

      Radera
  4. Det är att byta jobb internt eller externt somgäller jag började jobba för 11 år sedan och hade då en ingångslön på 19 000 kr nu har jag fått upp den till 50 000 vilket jag är rätt nöjd med. Har räknat på det och den vanliga löne revisionen har gett max 10 tkr av denna höjning medan omförhandling när jag bytt jobb har gett mig övriga dryga 20 tkr i höjning. Ett byte av företag i övrigt byten internt inom samma företag.

    / Olin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt bra. Jag förmodar att din arbetsgivare är av den större sorten? :)

      Radera
  5. Per, jag råkar ha läst instruktioner till den som håller i lönesamtal (utgivna av Svenskt Näringsliv). Där framhålls att man aldrig ska gå med på att ge extra pengar under själva lönesamtalet. Din chef har alltså förmodligen instruktioner "uppifrån" att inte släppa till mer under själva samtalet och förmodligen inte befogenheter till det heller.
    Där jag jobbar är det aldrig någon som får något extra under själva samtalet. Däremot har det hänt att de som ligger på lagom energiskt ett tag efteråt har fått en extra hacka, mer eller mindre välförtjänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan förklara en del. Tack för upplysningen. :)

      Radera
  6. usch ja dessa löneförhandlingar....måste även ta tag i detta...trist att du inte blev nöjd men hoppas
    du får en härlig semester
    / Minna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg