Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bubblor i Ankeborg

Att lära sig att läsa är viktigt och våra barn är inget undantag. Dottern var snabb att hitta koden och läste flytande redan i sexårsåldern. Idag som fjortonåring läser hon i princip allt. För sonen var det en aning segare men vi såg tidigt ett intresse för serietidningar och serier i dagstidningen. De senaste åren har vi omväxlande prenumererat på Bamse och Kalle Anka, lite beroende på vilka erbjudanden som funnits. Även serieböcker om Tintin har varit julklappar.

Numera läser den lille mannen bra, mycket tack vare serietidningarna, och hänger också med i undertextningen på TV. Riktigt roligt, tycker jag så som intresserad av ekonomi, att Kalle Anka väver in verkligheten i sin tidning. I det senaste numret finns en serie som till stor del handlar om - hör och häpna - spekulationsbubblor och där den klassiska Tulpanfrossan under 1600-talet finns med. Tänka sig att en serietidning mest troligt kommer att lära min son och andras barn mer om Semper Augustus och finansbubblor än vad skolan någonsin kommer att göra i ämnet privatekonomi. Sorgligt, men jag är rädd för att ämnet privatekonomi - när det väl behandlas - mest kommer att handla om konkreta ting som budget och fonder än de viktiga aspekterna kring varför misstag kring pengar ständigt görs om och om igen. Samtidigt är jag glad över att Kalle Anka hjälper mig på traven genom att göra serier kring dessa viktiga ämnen - lille sonen ser ju inte det här som en skollektion utan en rolig tidning.

Kort om tulpanmanin, för er som inte känner till den - en av tidernas stora spekulationsbubblor.
  • Omkring 1610 var det högsta mode bland Paris ädlingar att uppvakta damer vid hovet med en exklusiv tulpan att fästa vid dekolletaget. Avskurna blommor av de vackraste varieteterna var prissatta som vore de juveler. 
  • Efterfrågan på exklusiva tulpaner steg under tidigt 1600-tal.
  • Blommorna var exklusiva statussymboler som bara de rikaste hade råd med. 
  • Begränsad tillgång och stor efterfrågan var ingredienserna. 
  • Priserna på tulpaner trissade upp tills en enda lök av den eftertraktade sorten Semper Augustus kostade lika mycket som ett fint hus i Amsterdam. 
  • Bubblan brast februari 1637. De tulpaner som sålts för fantasisummor gick plötsligt inte att sälja.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg