Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Hemfrid

Inhasande med väskor, smutstvätt, bollar och badskor anlände familjen Penning till hemmets trygga boning kring midnatt igår. Trötta men nöjda efter en vecka på resande fot kändes det skönt att kliva över egen tröskel, duscha i eget badrum och sova i sin egen sköna säng. Borta bra men hemma bäst?

Utan dator och blott med en mobiltelefon har jag varit avskuren ifrån allt vad börs, aktier och pengar handlar om. Skönt det men samtidigt en saknad att inte enkelt kunna följa vad som sker. Fokus generellt sett verkar dock vara mer OS än OMX.

Strax före semestern tog jag in en liten post Orexo och med facit i hand skulle jag köpt betydligt mer. Men kryddor är kryddor och ska inte tas i för stora nypor.

I övrigt så sitter jag och plitar på en investeringspolicy med inspiration ifrån Lundaluppen som har gjort en sådan. Min egen lär bli en blygsam historia i förhållande men är likväl något viktigt att göra, tror jag. Det finns dock några viktiga punkter jag lär planka rakt av så som att inga räntebärande lån mer än bolån och behovet av buffertsparande. Tack, Lundaluppen, för denna fina policy.

En ny bilförsäkring ska tecknas på lilla Skodan. Trygg Hansas hemsida, där vi har alla andra försäkringar, fungerar inte idag. Ett bra försäkringsbolag men dessvärre på stenåldern när det gäller webb. Här behövs en uppryckning.

Frugan ska i höst börja nytt jobb och bilpendla lite längre. Funderar på att byta hennes bil till en diesel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Det är inte alltid lätt, valet mellan diesel och bensin och om det är värt att byta bil. Men ju längre man kör per år och desto större bil desto lönsammare blir dieseln.

    Men glöm inte partikelfiltret och skatten. Antingen hög skatt och inget filter eller låg skatt och filter som är dyrt om det behövs bytas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Insåg idag att det finns inga lågmilare som är dieslar. :)

      Radera
  2. Använd insplanet.se eller compricer.se för att jämföra bilförsäkringarna innan du tecknar något. Nu har du förhoppningsvis redan koll på det här, men det kan vara värt att säga ändå. Jag sparade ett par tusen om året på att flytta över både hem och bil till gjensidige.

    PS. När du gör en pris-sökning så bör du inte skriva in ditt riktiga telefonnummer om du vill slippa telefonförsäljare. De är riktigt ihärdiga på att ringa upp och erbjuda sig att "hjälpa" en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd jag inte hann läsa ditt tips i tid. Registrerade mitt telefonnummer på Insplanet och om det tog 10 minuter innan de ringde så överdriver jag inte. :/

      Radera
  3. Jag bytte till diesel för ett tag sedan.
    Lika stor bil som förut, men den förra låg på ca 1,0 per mil i bensin och denna på ca 0,6 i diesel. Klart trevligt när bensinfakturan ska betalas!!

    Med vänlig hälsning,
    Ekonomitankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste kännas bra. Samtidigt så måste skatt och inte minst kostnaden för bilbyte vägas in. Det lutar åt att vi kör vidare med bilen tills den är 'värdelös' och byter sedan in den. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg