Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Till tåls

Mitten av augusti och kvällarna gör oss påminda om att sommaren går mot sitt slut. Lite mörkare och ganska mycket mer kalla än tidigare. Familjen Penning har nu bott sin första sommar i sitt nya hus och det har varit fantastiskt. Eftersom vi valde att köpa ett lite nyare, dyrare hus har vi heller inget direkt akut underhåll att göra, vilket under många år har tagit mycket tid av ledighet och semester. Ser du inte det som en hobby att renovera din bostad så är min åsikt klar - låt någon annan göra det eller låt bli. Själv har jag lagt så mycket tid och energi på att fixa, måla och snickra att det är ett under att jag inte är mer bitter och sur än vad jag är numera. Bortkastad tid i ens liv är det dyraste av allt.

Ikväll så är det premiär igen för Lyxfällan och säsong tretton. Onekligen så finns det så många svenskar med en ekonomiskt prekär situation att det ständigt finns nya, förfasande fall att dra i offentligheten. Att vara en ekonomisk slarver är inte att vara en dålig människa, men flera av deltagarna i programmet lär det raljeras och häcklas kring under sändningen. Men kanske det i sig är en frälsning för en del att få en spark i baken i TV-rutan för att kunna komma igen och revanschera sig själva?

Själv är jag en ekonomisk slarver. Har en diger historik av dåliga affärer, inköp och kostnader. Jag vet att jag hade kunnat ha en betydligt bättre privatekonomi idag om jag hade gjort bättre val genom åren. Ja, det finns lite lärorik läsning i Per Pennings åldrar för dig som missat denna utlämnande serie. Men jag har blivit klokare och lärt mig mer om ekonomi och pengar allt efter. Stor nytta har jag haft av att jobba med familjens siffror i Excel - det har kokats ihop en del ark genom åren och några finns att ladda ned här på sidan. Mitt senaste alster heter ‘Befriad’ och handlar om hur du blir skuldfri snabbt. Det arket finner du här.

Störst nytta har jag haft av ‘You need a budget’ som är ett budgetverktyg utvecklat av Jesse Mecham. Metoden kan användas i ett excelark, på vanligt papper eller via programmet för Apple eller PC. Metoden fungerar för mig på ett sätt som inget av mina tidigare försök att budgetera har gjort. Så som exempel kan nämnas att familjen Penning i år - för första gången sedan vi bildade familj - har varit på semester, köpt vitvaror och handlat livsmedel med sparade pengar och inte på betalkort. Inget att skryta om men jag är ändå stolt, på något sätt.

Jag blir glad när jag läser om människor som arbetar hårt med sin skuldsättning trots små medel. De är sina egna, största hjältar och kommer att känna sig så nöjda den dagen de går i mål. Värre är det för många i de generationer som vuxit upp med att det är normalt att låna pengar för att konsumera och som väljer att titta bort. Man vill ha allt direkt. Och att amortera känns jobbigt. Framförallt är det yngre människor som skuldsätter sig högt via bolån. En förvånande naivitet finns hos en del, verkar det som.

Det är en stor privatekonomisk katastrof att inte ha marginaler för höjda boräntor. Vi vet ju att de komma i sinom tid. Behovspyramiden börjar inte med semester eller platt-tv utan att bo och äta. Vi sparar helt enkelt för lite och lånar för mycket.

Det talas mycket om lag på amortering och bolånetak. Att minska och ta bort räntesubventionerna på bolån nämns ibland men inget parti har hittills vågat driva frågan. Det borde vara så att skatt på sparande sänktes och ränteavdrag minskade för att ge rätt signaler om vad som är viktigast. När man tar ett bolån har man rätt att göra ett avdrag på 30 procent av räntekostnaden. Avdraget gäller på belopp upp till 100 000 kronor per år. Därefter tillåts avdrag på 20 procent. I dag förs diskussioner huruvida ränteavdragen ska tas bort eller stegvis minskas, något som är på gång i exempelvis Finland.

När det gäller privatekonomi så rekommenderar jag inte att lära sig via dåliga erfarenheter utan istället titta på sådana exempel som jag själv. Att bli klok i yngre dagar är bättre än att bli det senare i livet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg