Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Att ta en förlust

En enastående mobil, min nya HTC One X. Jag kan inte vara annat än nöjd. Även om företaget HTC just nu har allvarliga problem så var man tidigt ute och anammade Googles mobiloperativsystem Android. Det vore tråkigt om HTC inte klarar krisen. Onekligen är det likväl spännande tider för alla som gillar smartphones.

Samsung med sin Galaxy S3 som just nu anses vara världens bästa telefon. Microsoft som släpper Windows 8 i slutet av oktober på plattformar från Nokia, Samsung, Huawei och HTC. Apples med sin nya Iphone 5 i faggorna, kanske redan imorgon?

Oavsett så är det en bransch där ledartröjan är lätt att förlora och nya hungriga aktörer redo att ta över den. Exempel på det är Motorola som försvann bort i en tynande tillvaro när tekniken blev digital istället för analog och Nokias svåra tid som pågår eftersom man valde att ignorera internet i luren. För Apple kan den nya Iphone 5 vara avgörande för fortsatt framgång i segmentet.

Så som investerare i teknikbolag behövs en viss föreståelse för just teknik. Inte för att man behöver vara någon expert på 4G eller snapdragon-processorer, men däremot att observera, lyssna och känna vart vinden blåser. Inte minst viktigt är det att se vad ungdomar finner attraktivt eftersom de är snabbast att anamma nya ting.

En sak som är enklare att titta på är lönsamheten. Apple och Samsung tjänar pengar, Nokia gör det inte. Värderingen är en annan. Apples värdering ligger ungefär på 6 gånger vinstprognosen för 2014, Samsungs på 11 gånger. Nokia värderas, trots sin imploderade kurs, till runt 40 gånger vinstprognosen för samma år, vilket är tillräckligt för mig att hålla mig borta. I backspegeln så skulle företaget fortsatt tillverka bildäck. Och det finns fler problem. Hade jag haft aktier i Nokia hade jag reallokerat och tagit förlusten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg