Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Foten för Folkia

Har du, liksom jag, noterat att många av deltagarna i TV-programmet 'Lyxfällan' har gott om korta krediter? Och utöver TV-apparater eller kläder på kredit så har stackarna slutligen försökt att lösa sin besvärliga situation med att ta ett eller flera SMS-lån. Och det blir den sista spiken i träfracken.

I Sverige finns det en lag mot att låna ut pengar till ockerräntor - men denna tillämpas sällan eller inte alls. Därför är det också möjligt för bolag så som Folkia att låna ut pengar till en ränta på över tjugotretusen procent. För de som har svårt med procenten, vilket tyvärr är ganska många, innebär detta att om du lånar en tusenlapp så måste du punga upp med drygt nittontusen kronor i månaden i ränta. Om detta inte är ocker så vet jag inte vad ocker är.

Grabbarna Grus bakom bolaget Folkia gömmer sig bakom idén att deras lån är tänkta att vara mycket korta krediter. Dessvärre är det så att många redan hårt skuldsatta nappar på SMS-lån och därmed blir heller inte lånet kortsiktigt. Tittar du på 'Lyxfällan' så är det ju ofta detta som programledarna tar tag i först och som påverkar mest - att lösa flera dyra krediter och baka samman dem i en enda billigare.

Det mest smutsiga i lånebranschen är att man 'räknar' med att ett visst antal lån går till inkasso - detta är en del av affärsidén. Då får Kronofogden ta hand om det hela och begära utmätning. Kronofogden är en myndighet som du och jag så som skattebetalare finansierar. Därmed betalar vi indirekt en del av lönen till skumrasket.

Det finns så klart fler aktörer än Folkia i den här branschen. Men namnet 'Folkia' tycker jag anspelar på 'Folksam' och jag undrar om detta inte är medvetet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag har ett mycket enkelt förslag på att lösa den här typen av ocker och det är att kronofogdemyndigheten inte ska ta sig an fall där lån givits utan en rimlig kreditbedömning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett utmärkt förslag, vill jag hävda. :)

      Radera
  2. hur ser du på din egen inlåning till ett annat kreditmarknadsbolag?

    SvaraRadera
  3. Ja, för att få en någorlunda jämförande beräkning mellan Kredit 365 (max 3 KSEK och 30 dagar som ny kund) och sevenday (min 10 KSEK och 1 år), där jag antar att det är uppläggningsavgiften som driver den effektiva räntan för Folkia så blir totalkostnaden för de två alternativen

    Kredit 365
    Belopp 3000
    Kredittid 30 dagar
    Totalkostnad 388 SEK (varav uppläggningsavg 50 SEK (för nya kunder annars 425 SEK), aviavgift 45 SEK, räntekostnad 293 SEK, varmed nominell ränta blir 119%)
    Effektiv ränta: 339%

    Sevenday
    Belopp 10000
    Kredittid 1 år
    Månadskostnad anges till 1002 SEK (avgifter som anges är uppläggningsavgift 495 SEK, aviavg 15 SEK, ränta högsta ränta 22,95%)
    Effektiv ränta anges till: 41,87%

    Eftersom en väsenlig del av kreditmarknadsbolagens funding erhålls från inlåningskontona, är det väl ändå så att det är personer som du och jag (har själv flertal olika inlåningskonton hos olika aktörer) som finansierar dessa verksamheter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant jämförelse. :)

      Ja, du har rätt - det är vi som är skurkarna. Så om vi slutar att spara hos dessa så löser det hela sig. :)

      Skämt åsido, du har en viktig poäng. Men var ligger huvudansvaret, anser du? På vi som sparar, på de som lånar ut eller de som lånar?

      Radera
  4. I grund och botten så är väl insättargarantin boven i dramat. Jag har svårt att tänka mig att syftet med den var att tillhandahålla kreditmarknadsbolag med i stort sett "gratis finansiering", för vilken person skulle låna ut pengar till bolag som inte ens går med vinst (ex Bluestep) till 3-4% utan insättningsgaranti?

    Det är nog en nödvändighet att det finns en insättargaranti, men syftet måste väl ändå varit att skydda privatpersoners placering hos bankerna?

    Att många privatpersoner nu lånar ut pengar till dessa kreditmarknadsbolag är väl i sig ett "sunt" beslut då det i princip är det enda sättet att behålla sitt kapital intakt, justerat för inflationen. Men man ska nog ha i åtanke att det sker på bekostnad av storbankerna som är de stora finansiärerna av stabilitetsfonderna, även om kreditmarknadsbolagen även får bidra, men den kostnaden i förhållande till volymen inlåning kan jag inte tänka mig står i paritet med storbankerna (men här är jag nog ute på hal is...)

    SvaraRadera
  5. Tack för ett bra inlägg och en bra blogg!

    SvaraRadera
  6. tack för ett bra inlägg Per. Jag har kollat lite på dessa SMS lån och liknande dom det är fruktansvärda räntor dom tar. Råkade även spåra upp att en del av de så kallade "smslånesidor" ägs i grund och botten av samma företag.

    SvaraRadera
  7. Jag tänker själv aldrig skaffa ett mikrolån då jag utan tvekan anser att det är för dyrt.

    Dock ska man ju klart lägga fram att det inte är över 23 000 % som de har i ränta utan det är i effektiv ränta vilket ju faktiskt är en annan sak. Effektiv ränta räknas ju ut på årsbasis vilket ju inte fungerar så bra för ett lån som är kortare än så.

    Vilket innebär att du inte måste betala 19 000 kr i månaden i ränta förutsatt att du inte hela tiden lånar nya pengar för att betala tillbaka det första lånet.

    Visst är det svindyrt med mikrolån men så dyrt är det ju faktiskt inte riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt ska vara rätt. Effektiv ränta är det. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg