Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Swedbanks boindex en bluff

Bloggrannen i ekonomivärlden Jobb och firma uppmärksammade det så kallade boindexet i ett inlägg. Detta index har tagits fram av storbanken Swedbank och påstås vara ett instrument för att mäta hur väl hushållen har råd med sina husköp. En aning beklämmande är att detta index har blivit vedertaget och presenteras utan det minsta ifrågasättande av pressen. Varför? Det är ingen oberoende aktör som tagit fram detta boindex.

Konstruktionen är sådan att index 100 innebär att hushållen använder 15 procent av inkomsten före skatt till 'bolånekostnader'. Ju högre index desto bättre råd har hushållet med sin belåning. Redan här finns generalfelet. En av de parametrar som används i indexets ekvation är nämligen Amortering.

Är amortering en bolånekostnad? Jag säger 'nej' på den frågan. I min värld kan aldrig ett återbetalande av ett bolån vara en kostnad. Ännu svårare att påstå det, är om detta boindex verkligen kan anses indikera något alls av värde? Två familjer med exakt samma inkomst och samma belåning där Familj A har en sjunkande budget och därmed inte amortera alls - och Familj B som har koll och amorterar - där får familj A ett bättre boindex. Amortering är alltid en slags investering för framtiden.

Så att påstå att Swedbanks boindex visar hur väl svenska hushåll har råd med sina boenden är ett falsarium. Detta index visar möjligen ett köpkraftsutrymme efter att räntor och amorteringar betalats - och det är något helt annat, det.

Familjen Pennings boindex idag är 93. Så vi är därmed illa på det. Men om vi tar bort amorteringen, då landar vi på 156! Så bra! Genom att sträva mot en framtida bättre privatekonomi så får vi därmed sämre råd med vårt boende. Dumheter! Att amortera är istället ett sundhetstecken i ett hushåll. Nej, så länge boindex har med amortering så är det irrelevant i mina ögon. Vad säger du?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Ett annat fel är att man summerar inkomster innan skatt. Ett par med 25 000 kr var i bruttolön får samma index som en ensamstående som har 50 000 kr i månadslön. Men i verkligheten har dessa väldigt olika disponibla inkomster då den ensamstående med 50 000 betalar klart mer i skatt och alltså har mindre disponibelt i månaden. Detta bryr sig index inte alls om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra noterat, jag missade det. I högsta grad borde det vara nettoinkomsten som är med i ett index.

      Radera
  2. Jag håller med och tänker att jag borde ha skrivit att jag inte heller tycker att indexet är särskilt lyckat.

    Men kanske borde man istället för amorteringen i indexet sätta något procenttal av värdet för renoveringar eller amortering, eftersom det är ganska hälsosamt att avsätta pengar till sånt.

    Jag håller med om att det i princip alltid är fel att se på bruttoinkomst i alla liknande uträkningar, och herr Pennings exempel visar tydligt att indexet inte har särskilt stor validitet i nuvarande form.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg