Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tycke och smak

En lång arbetsdag som följdes av shopping av födelsedagspresenter. Frugan fyller snart år och den här gången tog jag mod till mig och försökte mig på att köpa kläder åt henne. Mitt track record i den sporten är inte så imponerande då hon bytt de flesta plagg som jag tidigare köpt till henne. Det är svårt med smak, färg, passform och detaljer för sådana män som jag. Men jag skäms inte för att jag såg till att få några smakråd av den kvinnliga expediten innan jag valt färdigt.

Att köpa aktier är också en akt som kräver sinne för detaljer. En sådan som jag ägt ett tag och dessutom ökat innehavet i är Boule Diagnostics som tillverkar instrument och förbrukningsvaror för bloddiagnostik. Aktien utgör numera 7 % av min aktieportfölj.

Från att fört en mycket anonym tillvaro på börsen med en näst intill obefintlig handel så har uppmärksamheten blivit en aning större i samband med kvartalsrapport två vilken var vässad. Det skrivs lite här och var om bolaget. Intressant ska bli att se om fler får upp ögonen för bolaget. Glädjande var att Finansmamman också ser en potential i Boule Diagnostics, ett bolag vars affärsidé och verksamhet är lätt att förstå, något jag gillar.

Den tolfte september har Apple bjudit in till pressinformation inför lanseringen av den nya Iphone 5. Världen håller andan och många potentiella köpare har avvaktat att inhandla någon ny telefon. Vad skall komma, tro?  Så som glad aktieägare så ser jag gärna att Apple överträffar sig själv och alla sina konkurrenter med denna nya telefon. Samtidigt så känner jag en gnutta oro då Iphone 4 inte var alltför revolutionerande. Konkurrensen är knivskarp i segmentet och både Samsung och HTC har tydliga alternativ till Iphone för de som vill förnya sig. Apples operativsystem IOS har dock en mycket trogen användarbas. Apple har än så länge varit andan hos Steve Jobs trogen. Sämre ser det ut för Nokia.

Nokias presentation av de nya Lumia-modellerna fich aktien att falla med nästan 13 % under dagen och nästan halva sitt börsvärde sedan årsskiftet. Oförtjänt kan tyckas, men oron är stor kring Nokia och företagets framtid. Kanske några vassa recensioner av lurarna kan hjälpa till? Jag tror dessvärre att det krävs övertekniska stordåd för att rädda Nokias mobiltelefonverksamhet. Det känns som om både ungdomar och äldre har vänt ryggen åt Nokia. Men det finns ändå skäl att titta på Lumia, tycker jag. De ser finfina ut.

Själv har jag nyligen köpt mig en HTC One X då jag är en Google-freak. Jag älskar Android och stormtrivs med dess flexibilitet. Ja, jag använder många av Googles tjänster i stort. Och några Google-aktier har jag också, så klart. Kanske jag borde skaffa några Samsung också? Galaxy S3 är en grym lur, den också.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Vill väl först säga tack för en trevlig och inspirerande blogg.

    Ang. Iphone 5 förväntar jag mig inga speciella tekniska framsteg eller överraskningar från Apple, men frågan är om det behövs. "Marknaden" är redan väldigt förtjust i produkten och med Iphone 4s visade man att man t.o.m. kan ta till gammal teknologi (Siri) och ändå glädja konsumenterna.

    Innan Nokia körde sin presentation trodde jag de hade en stark fördel av att presentera sina telefoner före Apple, men nu när det loppet är kört känns det som de kan komma med precis vad som helst och ändå slå förväntningarna. Jag hoppas väl att aktien stiger för din skull :) I övrigt är jag ett väldigt stort WP-fan och hoppas i längden på att Nokia skall bli starkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. :)

      Jag tror som du att Appletrogna inte byter bort sina Iphones i första taget.

      All konkurrens i segmentet måste ses som positivt för oss konsumenter så jag ser gärna ett Nokia som gör comeback och ett starkt koncept i Windows Phone.

      Radera
  2. Hej,
    Ja, Boule Diagnostics verkar uppskattas av fler, det har varit dåligt med säljare de senaste dagarna.
    Lycka till med Apple, spännande dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det. Aldrig blir det trist med aktier. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg